Tietoa D-vitamiinista

D-vitamiinilla on useita terveysvaikutuksia. D-vitamiini liitetään usein luustoon, vastustuskykyyn ja aurinkoon.

tietoa d-vitamiinista_miksi_1200x318.jpg

Miksi D-vitamiinia?

D-vitamiinilla on useita hyödyllisiä vaikutuksia. Tunnetuin D-vitamiinin hyödyllisistä vaikutuksista on sen edullinen vaikutus luustoon. Lapsilla D-vitamiinilla on tärkeä rooli luiden kasvuvaiheessa, D-vitamiini on välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle. Noin 20-vuotiaana tai hieman myöhemmin luumassan huippu on saavutettu. Aikuisiässä riittävä D-vitamiinin saanti edistää luiden pysymistä normaaleina.

Parin viimeisen vuosikymmenen aikana on saatu lisätietoa muista D-vitamiinin edullisista vaikutuksista terveyteen. D-vitamiinin hyödyllinen vaikutus vastustuskyvyn vahvistajana on noussut esille ja varmistunut. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä lapsilla että aikuisilla.  

Aikuisten osalta on todennettu vielä seuraavia D-vitamiinin terveysvaikutuksia: D-vitamiini edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä, veren normaalia kalsiumtasoa ja hampaiden pysymistä normaaleina.  D-vitamiini on mukana myös normaalin lihastoiminnan ylläpitämisessä ja solujen jakautumisprosessissa.

D-vitamiini auringosta

Aurinko on yksi D-vitamiinin tärkeimmistä lähteistä. Auringonvalon UV-säteily muuttaa ihossa olevan D-vitamiinin esiasteen aktiiviseksi ja hyödynnettäväksi muodoksia. Kesällä jo 15 minuutin ulkoilu päivittäin, vähintään käsivarret paljaina, auttaa ylläpitämään D-vitamiinivarastoja.

Ruoka ja D-vitamiini

tietoa d-vitamiinista_ruoka_1200x319.jpg

Ravinnosta saatavan D-vitamiin saanti korostuu erityisesti talvella. Tärkeimmät lähteet ovat kala kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Lähes kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen osaa luomutuotteita lukuunottamatta. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.

Kasveissa ei esiinny D-vitamiinia lainkaan. Joissain metsäsienissä esiintyy D-vitamiinia, esimerkiksi kanttarelleissa ja suppilovahveroissa. Eläinkunnan tuotteissa D-vitamiinia esiintyy eniten monissa kalalajeissa.

Maitovalmisteiden vitaminointi on parantanut suomalaisten D-vitamiinin saantia. Tästä huolimatta D-vitamiina suositellaan lapsille ja nuorille, raskaana oleville ja imettäville sekä yli 75-vuotiaille valmisteena ympäri vuoden. Muille D-vitamiinivalmistetta suositellaan silloin, kun D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa ei käytetä päivittäin.

Tarkat saantisuositukset >
Ruoka-aine Annos D-vitamiini
Maidot ja jogurtit 1 dl / 100 g noin 1-2 µg
Lohi, kirjolohi 100 g noin 5-12 µg
Ahven 100 g noin 15 µg
Siika 100 g noin 20 µg
Tonnikala (säilyke) 100 g noin 1,5 µg
Broileri 100 g noin 1-2 µg
Kananmuna 100 g noin 2 µg
Margariini / rasvalevitteet 1 tl noin 0,5-1 µg

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

18.1.2019 Vitamiinit ja hivenaineet

Pimeä talvi voi ehdyttää elimistön D-vitamiinivarastot. Tarkista ohjeillamme, saatko riittävästi D-vitamiinia. Kerromme vitamiinisarjamme ensimmäisessä osassa myös, miten D-vitamiini vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää.

Lue lisää
29.5.2019 Vitamiinit ja hivenaineet

Orionin panostus vastuullisuuteen ja korkeaan laatuun näkyvät myös ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten ravintolisissä. Orionin ravintolisiä myydään vain apteekeissa.

Lue lisää