Tietoa D-vitamiinista

D-vitamiinilla on useita terveysvaikutuksia. D-vitamiini liitetään usein luustoon, vastustuskykyyn ja aurinkoon.

tietoa d-vitamiinista_miksi_1200x318.jpg

Miksi D-vitamiinia?

D-vitamiinilla on useita hyödyllisiä vaikutuksia. Tunnetuin D-vitamiinin hyödyllisistä vaikutuksista on sen edullinen vaikutus luustoon. Lapsilla D-vitamiinilla on tärkeä rooli luiden kasvuvaiheessa, D-vitamiini on välttämätön lasten luuston normaalille kasvulle ja kehitykselle. Noin 20-vuotiaana tai hieman myöhemmin luumassan huippu on saavutettu. Aikuisiässä riittävä D-vitamiinin saanti edistää luiden pysymistä normaaleina.

Parin viimeisen vuosikymmenen aikana on saatu lisätietoa muista D-vitamiinin edullisista vaikutuksista terveyteen. D-vitamiinin hyödyllinen vaikutus vastustuskyvyn vahvistajana on noussut esille ja varmistunut. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä lapsilla että aikuisilla.  

Aikuisten osalta on todennettu vielä seuraavia D-vitamiinin terveysvaikutuksia: D-vitamiini edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä, veren normaalia kalsiumtasoa ja hampaiden pysymistä normaaleina.  D-vitamiini on mukana myös normaalin lihastoiminnan ylläpitämisessä ja solujen jakautumisprosessissa.

D-vitamiini auringosta

Aurinko on yksi D-vitamiinin tärkeimmistä lähteistä. Auringonvalon UV-säteily muuttaa ihossa olevan D-vitamiinin esiasteen aktiiviseksi ja hyödynnettäväksi muodoksia. Kesällä jo 15 minuutin ulkoilu päivittäin, vähintään käsivarret paljaina, auttaa ylläpitämään D-vitamiinivarastoja.

Ruoka ja D-vitamiini

tietoa d-vitamiinista_ruoka_1200x319.jpg

Ravinnosta saatavan D-vitamiin saanti korostuu erityisesti talvella. Tärkeimmät lähteet ovat kala kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Lähes kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen osaa luomutuotteita lukuunottamatta. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.

Kasveissa ei esiinny D-vitamiinia lainkaan. Joissain metsäsienissä esiintyy D-vitamiinia, esimerkiksi kanttarelleissa ja suppilovahveroissa. Eläinkunnan tuotteissa D-vitamiinia esiintyy eniten monissa kalalajeissa.

Maitovalmisteiden vitaminointi on parantanut suomalaisten D-vitamiinin saantia. Tästä huolimatta D-vitamiina suositellaan lapsille ja nuorille, raskaana oleville ja imettäville sekä yli 75-vuotiaille valmisteena ympäri vuoden. Muille D-vitamiinivalmistetta suositellaan silloin, kun D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa ei käytetä päivittäin.

Tarkat saantisuositukset >
Ruoka-aine Annos D-vitamiini
Maidot ja jogurtit 1 dl / 100 g noin 1-2 µg
Lohi, kirjolohi 100 g noin 5-12 µg
Ahven 100 g noin 15 µg
Siika 100 g noin 20 µg
Tonnikala (säilyke) 100 g noin 1,5 µg
Broileri 100 g noin 1-2 µg
Kananmuna 100 g noin 2 µg
Margariini / rasvalevitteet 1 tl noin 0,5-1 µg

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

29.5.2019 Vitamiinit ja hivenaineet

Orionin panostus vastuullisuuteen ja korkeaan laatuun näkyvät myös ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten ravintolisissä. Orionin ravintolisiä myydään vain apteekeissa.

Lue lisää
Säilyvyys on osa vitamiinien ja muiden ravintolisien laatua
29.1.2020 Vastuullisuus

Säilyvyys on vitamiinivalmisteiden laadussa olennainen tekijä, joka vaikuttaa muun muassa kelpoisuusaikaan, käyttömukavuuteen ja turvallisuuteen. Orion varmistaakin säilyvyyden huolellisesti kaikissa tuoteryhmissään, myös ei-lääkkeellisissä tuotteissa.

Lue lisää