Jos syystä tai toisesta ravinnosta ei saa riittävästi rautaa suun kautta nautittavilla rautavalmisteilla voi korjata alhaista saantia. Riittävällä raudan saannilla voidaan helpottaa mahdollisia väsymysoireita.

Varmuuden vuoksi rautalisän käyttöä ei suositella, sillä liiallisesta raudan saannista voi olla myös haittaa. Siksi onkin syytä ensin selvittää saako ravinnosta riittävästi rautaa ja onko elimistön rautapitoisuus hyvällä tasolla.

Ferritiini on hyvä varastoraudan mittari

Elimistön rautavarastoja voidaan tutkia erilaisin laboratoriokokein. Yksi merkkiaineista on ferritiini, jonka pitoisuus veressä kertoo hyvin luotettavasti raudan määrästä elimistössä.

Laboratoriotesteihin ei suositella hakeutumaan omin päin. Tutkimuksia kannattaa mieluummin pyytää omalta lääkäriltä, joka arvioi, onko niille tarvetta ja osaa tulkita tulokset potilaan kokonaistilanteen mukaan.

Kaikkea ei kannata tutkia varmuuden vuoksi.

Entä, jos vatsa ei siedä rautalisää?

Rautavarastoja voi tarvittaessa täydentää apteekista saatavalla rauta-ravintolisällä.

Joskus rautavalmisteet saattavat aiheuttaa ikäviä vatsaoireita, kuten pahoinvointia, ripulia tai ummetusta. Näitä haittoja voidaan vähentää pienentämällä rauta-annoksia ja nauttimalla niitä vain joka toinen päivä, jolloin raudan imeytyminenkin saattaa parantua. Useimmiten sopiva rautavalmiste ja annostelu löytyvät kokeilemalla.

Ferritiinitutkimuksia voidaan käyttää rautavalmisteet tehon seurannassa.

Raudanpuutteen syy tulee selvittää

Todetun raudanpuutteen syy tulee aina selvittää.

Usein raudanpuute johtuu siitä, että rautaa poistuu elimistöstä verenvuodon mukana.

Erityisesti naiset, joilla on runsaat kuukautiset, ovat raudanpuutteen riskiryhmässä. Miehillä ja ikääntyneillä tulisi puolestaan selvittää, mistä on kyse.

Raudanpuute voi johtua myös siitä, että ruokavaliossa on liian vähän rautaa. Esimerkiksi tiukassa kasvisruokavaliossa raudansaanti voi jäädä liian vähäiseksi, koska viljan ja kasvisten rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin lihan ja kalan sisältämä hemirauta.

Odottava äiti tarvitsee tavanomaista enemmän rautaa. Toisaalta myös rankka urheilu voi lisätä elimistön raudantarvetta.

Kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä

Joskus kyse on siitä, että rautaa kyllä saadaan ruokavaliosta riittävästi, mutta se ei imeydy. Raudan imeytymistä voi estää jokin. Myös jotkin lääkkeet, kuten vatsansuojalääke tai kalsiumlisä, voivat haitata imeytymistä.

Ruoka-aineista kahvi, tee ja maitotuotteet heikentävät raudan imeytymistä. C-vitamiini puolestaan edistää sitä. ”Rautavalmiste kannattaakin ottaa yhdessä tuoremehun tai C-vitamiinivalmisteen kanssa”, Lehtinen vinkkaa.

Hyviä raudan lähteitä

  • Maksa ja veriohukaiset
  • Soijarouhe, linssit ja pavut
  • Täysjyvävilja, esimerkiksi ruisleipä
  • Liha ja kala
  • Simpukat ja katkaravut
  • Kananmuna