Suu söis, mutta vetäiskö vatsa? Suomalainen sananlasku toteutuu joulunaikaan, kun pöydässä on kystä kylliksi.

”Jouluna syödään enemmän ja erilaista ruokaa kuin tavallisesti. Suolistolla pitäisi olla aikaa totutella, jottei vatsa menisi ihan jumiin. Kun syödään isoja määriä, suolella on enemmän tehtävää ja ruoan kuljetus hidastuu”, toteaa proviisori Jenni Sainio Käpylän apteekista Helsingistä.

Sekin vaikuttaa, jos jättää aamulla ja päivällä syömättä, jotta jaksaisi syödä joulupöydässä enemmän. Nälkäisenä runsaiden antimien äärellä tulee helposti ahmittua.

Sainio kehottaa joulunakin noudattamaan säännöllisiä ruokailuaikoja ja syömään pieniä annoksia kerralla. Tarjolla voi olla myös esimerkiksi salaattia, joka keventää antia. Jos joulupöydässä viivähdetään tunteja, ruokaakin voi nauttia vähitellen ja hotkimatta.

Hapan voi närästää

Ylensyönnistä voi seurata erilaisia vatsavaivoja, joihin kannattaa varautua jo etukäteen. Tyypillisimpiä jouluvatsan oireita ovat närästys, ummetus, turvotus, kivut ja ähky.

”Närästys on yleistä. Jouluna kyläillään ja kahvitellaan – kahvin lisäksi suklaa ja alkoholi voi närästää. Vaivaan on saatavilla erilaisia itsehoitolääkkeitä: jotkut vaikuttavat nopeasti, toiset taas hitaammin ja pitkävaikutteisemmin. Jos on taipumusta närästykseen, valmisteen voi hankkia jo etukäteen.”

Jos närästys alkaa vaivata yöllä, kannattaa nostaa sängynpäätyä vaikka kirjapinolla ylemmäksi. Sainion mukaan tyynyjen kasaaminen pään alle ei auta ja huonosta asennosta voi saada uusia vaivoja.

Luumut tepsivät ummetukseen

Myös ummetukseen auttaa käynti apteekissa. Ummetusta helpottavia valmisteita on monenlaisia, muun muassa hitaasti tai nopeasti vaikuttavia. Apteekin henkilökunnan kanssa voi keskustella, millaisesta ilman reseptiä saatavasta lääkkeestä olisi parhaiten apua.

”Ravitsemuksellinen itsehoitokeino löytyy joulunaikaan liki jokaisesta kodista: kuivattuja luumuja voi liottaa ja hyödyntää ummetusvaivoihin. Se on paras ja turvallinen keino.”

Sainion mukaan myös liikunta helpottaa suolen toimintaa. Jouluna voi piipahtaa kävelylenkillä ja samalla haukata happea.

Ilmavaivat turvottavat

Vatsan turvotukseen voi olla monia syitä. Turvotus liittyy usein ilmavaivoihin, jotka syntyvät liian nopeasta syömisestä, liian suurista ruokamääristä tai vaikeasti sulavista ruoka-aineista. Lääkkeeksi voi käyttää apteekin tuotteita, joissa on ilmaa pilkkovia aineita. Näin ilma pääsee paremmin suolesta ulos.

”Jos turvotukseen liittyy kipuja, kannattaa kokeilla piparminttuöljykapseleita”, vinkkaa Sainio.

Suola voi turvottaa koko kehoa, jos sitä syö runsaasti. Jouluruoista kinkku on suolainen, mutta perinteiset laatikkoruoat eivät niinkään. Rasvainen ruoka puolestaan hidastaa ruoan sulamista ja pitää yllä kylläisyyttä pidempään.

Laktoosi-intoleranssia tai allergioita potevat osaavat yleensä varautua joulupöydän antimiin. Laktoosinpilkkojia on hyvä ottaa juuri ennen ruokailua, jotta ne tehoavat oikeaan aikaan.

”Melkein kaikkea saa jo laktoosittomana, ja kylään kutsujatkin usein kysyvät etukäteen ruokarajoitteista. Jos kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä, on hyvä nauttia pienempiä aterioita ja liikkua välillä. Joulupöydässä ei onneksi ole IBS:ää sairastavalle paljon vältettäviä ruoka-aineita.”

Vesi vanhin voitehista

Hapokkaat juomat saattavat aiheuttaa närästystä, joten pöytäjuomana vesi on parasta. Sainion mukaan vettä pitäisi juoda 1,5‒2 litraa päivässä.

”Vesi on hyvä suolistollekin: se laimentaa suolen sisältöä, ja veden avulla suolen on helpompi kuljettaa sisältöä eteenpäin.”

Hiilihapolliset juomat voivat myös aiheuttaa turvotusta ja siten ilmavaivojakin.

Ota löysin rantein!

Vatsavaivoja voi saada myös stressistä. Jos stressaa jo viikkoja ennen joulua ja vielä joulunkin ajan, ei pidä ihmetellä vatsan oireilua.

”Kannattaa ottaa rennosti. Jos joulunpyhinä osaa rentoutua, vatsakin kiittää”, Sainio neuvoo.

Mikä tärkeintä: joulupöytä kuuluu jouluun ja on osa elämystä, Sainio muistuttaa. Jouluähkykään ei ole vaarallista, sillä suolisto saa kaiken ruoan kyllä sulatettua.

”Syöminen kuuluu jouluun, ja ruoasta tulee nauttia hyvällä omallatunnolla. Kun joulun antimia herkuttelee hyvällä mielellä, ruokakin sulaa paremmin.”

Hyvää mieltä ja oloa pienin annoksin

  • Jos jouluruoka aiheuttaa vaivoja, varustaudu ennalta. Apteekin itsehoitovalmisteet auttavat närästykseen, ummetukseen, turvotukseen ja vatsakipuihin.
  • Syö pieniä annoksia kerralla, pureskele hyvin, äläkä hotki. Säännöllinen ruokailu ja liikunta auttavat myös suolen toimintaan.
  • Älä stressaa, ota rennosti! Stressikin voi aiheuttaa vatsavaivoja.
  • Joulu on vain kerran vuodessa, eikä siihen kuulu huono omatunto. Joulusta on hyvä nauttia, ja nautintoon kuuluvat myös joulupöydän antimet

Teksti: Tarja Västilä