Tunnetko vitamiinit ja hivenaineet? Tiedätkö, paljonko niitä tarvitaan ja mistä niitä saa? Tästä osiosta löydät tarpeellista tietoa vitamiinien ja hivenaineiden merkityksestä ja käytöstä.

Vitamiinit ja hivenaineet

Näytä kaikki kategoriat
 
5.8.2020

D-vitamiini on olennaista lasten kasvulle ja luuston kehittymiselle. Pohjoismaisissa olosuhteissa D-vitamiinin saantiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lue lisää
 
20.5.2020

Sikiöllä rasvahappojen tarve on suurin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana – ne tukevat kehitystä monin tavoin. Suosituksen mukaan omega-3-rasvahappojen käyttö olisi kuitenkin syytä lopettaa varmuuden vuoksi vähintään kuukausi ennen synnytystä.

Lue lisää
 
20.2.2020

Monivitamiini voi olla lisäravinteena tarpeen, jos ravitsemus on yksipuolista. Monivitamiinin koostumus on turvallinen, ja sillä voi täydentää ruokavaliota arjen kiireissä. Valmiste ei kuitenkaan korvaa hyvää ruokavaliota, se vain täydentää.

Lue lisää
 
19.11.2019

Raskaana oleva ja imettävä vegaani tarvitsee kolmea ravintolisää purkista: D-vitamiinia, B12-vitamiinia ja jodia. Lisäksi riittävä folaatin saaminen on varmistettava etenkin raskauden alkuvaiheessa.

Lue lisää
 
31.10.2019

Monipuolinen ruokavalio on odottajan hyvän olon perusta. Foolihapon riittävään saantiin on tärkeää kiinnittää huomiota etenkin raskauden alussa, D-vitamiinia suositellaan käytettäväksi koko odotuksen ja imetyksen ajan.

Lue lisää
 
27.9.2019

Vaikka rautavalmisteesta koituisi vaivoja vatsalle, hoitoa ei kannata jättää kesken. Ongelmiin löytyy yleensä ratkaisu.

Lue lisää
 
19.9.2019

Biotiinilla on tärkeä rooli hiusten kuntoon vaikuttavan keratiinin synnyssä.

Lue lisää
 
10.9.2019

C-vitamiini eli askorbiinihappo on elintärkeä vitamiini. Sen saannista tulee huolehtia päivittäin. Vähäinen saanti voi altistaa infektioille, kuten flunssalle. Vitamiinisarjan viidennessä osassa kerromme, millaisissa tilanteissa C-vitamiinin tarve kasvaa.

Lue lisää
 
31.5.2019

Jos liikkuu paljon, myös keho voi tarvita ekstra-annoksen vitamiineja ja kivennäisaineita. Magnesiumlisää saattaa tarvita esimerkiksi silloin, kun ruokavalion hiilihydraatteja rajoitetaan.

Lue lisää
 
29.5.2019

Orionin panostus vastuullisuuteen ja korkeaan laatuun näkyvät myös ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten ravintolisissä. Orionin ravintolisiä myydään vain apteekeissa.

Lue lisää
 
23.5.2019

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Vitamiinisarjan neljännessä osassa kerromme, miksi tämä B-ryhmän vitamiini on tärkeä erityisesti hedelmällisessä iässä oleville naisille ja myös ikääntyneille.

Lue lisää
 
14.5.2019

Magnesium on välttämätön kivennäisaine koko keholle ja sen toiminnoille. Magnesium edistää normaalia lihasten toimintaa ja energia-aineenvaihduntaa. Sillä on tärkeä rooli myös luuston hyvinvoinnin varmistamisessa.

Lue lisää
 
2.5.2019

Varastoraudan eli ferritiinin mittaus voi paljastaa piilevän raudanpuutteen jo ennen kuin se aiheuttaa anemiaa eli alhaista hemoglobiinia. Hematologian erikoislääkäri Elina Lehtinen kertoo, milloin ja miten raudanpuutetta tulisi hoitaa.

Lue lisää
 
30.4.2019

Rasvassa laatu ratkaisee, ja elimistö kiittää pehmeistä rasvoista. Kohtuullisesti kala- ja kasviöljyjä sisältävä ruokavalio on paras tapa taata omega-3-rasvahapon saanti.

Lue lisää
 
17.4.2019

Kevättalven aurinko lämmittää ihanasti, mutta ihon D-vitamiinin tuotantoa se ei riitä käynnistämään. Pidä siis vielä keväälläkin huolta siitä, että hankit D-vitamiinin ravinnosta ja tarvittaessa vitamiinilisästä.

Lue lisää
 
26.3.2019

A-vitamiini on välttämätön ravintoaine, jota elimistömme ei pysty valmistamaan itse. Siksi sitä tulisi saada riittävästi ravinnosta. Vitamiinisarjan kolmannessa osassa kerromme, kuinka paljon tarvitset A-vitamiinia ja miten voit välttää liikasaannin.

Lue lisää
 
20.3.2019

FT Veijo Nurmisen väitöstutkimus vahvisti entisestään kuvaa siitä, miten D-vitamiini tukee ihmisen immuunipuolustusta. Lisäksi ihmiskeho näyttää itse säätelevän sitä, minkä verran se päästää D-vitamiinia vereen.

Lue lisää
 
11.3.2019

Vitamiinisarjan toisessa osassa kerromme B12-vitamiinista sekä myös muista elimistölle tärkeistä B-ryhmän vitamiineista.

Lue lisää
 
18.1.2019

Pimeä talvi voi ehdyttää elimistön D-vitamiinivarastot. Tarkista ohjeillamme, saatko riittävästi D-vitamiinia. Kerromme vitamiinisarjamme ensimmäisessä osassa myös, miten D-vitamiini vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää.

Lue lisää
 
8.10.2018

Vegaaninen ruokavalio ja erilaiset kasvissyönnin muodot kiinnostavat yhä useampia. Oikein koostettuna vegaanius sopii vaikkapa urheilijallekin.

Lue lisää
 
21.1.2015

Moni tietää jo, että kalaöljy on terveellistä. Mutta miksi on tärkeää saada erilaisia rasvahappoja? Mihin rasvaa tarvitaan?

Lue lisää
 
18.12.2014

Luu uusiutuu läpi elämän. Se tarvitsee siihen vitamiineja ja kivennäisaineita.

Lue lisää
 
3.6.2014

Väsymys, henkisen suorituskyvyn lasku ja muistin pätkiminen voivat olla merkkejä B12-vitamiinin puutteesta.

Lue lisää