Tunnetko vitamiinit ja hivenaineet? Tiedätkö, paljonko niitä tarvitaan ja mistä niitä saa? Tästä osiosta löydät tarpeellista tietoa vitamiinien ja hivenaineiden merkityksestä ja käytöstä.

Vitamiinit ja hivenaineet

Näytä kaikki kategoriat
27.9.2019

Vaikka rautavalmisteesta koituisi vaivoja vatsalle, hoitoa ei kannata jättää kesken. Ongelmiin löytyy yleensä ratkaisu.

Lue lisää
19.9.2019

Biotiini on elimistön tiimipelaaja, joka tehostaa monien muiden aineiden vaikutuksia. Se on tärkeä esimerkiksi hiusten ja kynsien kuntoon vaikuttavan keratiinin synnyssä.

Lue lisää
10.9.2019

C-vitamiini eli askorbiinihappo on elintärkeä vitamiini. Sen saannista tulee huolehtia päivittäin. Vähäinen saanti voi altistaa infektioille, kuten flunssalle. Vitamiinisarjan viidennessä osassa kerromme, millaisissa tilanteissa C-vitamiinin tarve kasvaa.

Lue lisää
31.5.2019

Jos liikkuu paljon, myös keho voi tarvita ekstra-annoksen vitamiineja ja kivennäisaineita. Magnesiumlisää saattaa tarvita esimerkiksi silloin, kun ruokavalion hiilihydraatteja rajoitetaan.

Lue lisää
29.5.2019

Orionin panostus vastuullisuuteen ja korkeaan laatuun näkyvät myös ei-lääkkeellisissä tuotteissa, kuten ravintolisissä. Orionin ravintolisiä myydään vain apteekeissa.

Lue lisää
23.5.2019

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Vitamiinisarjan neljännessä osassa kerromme, miksi tämä B-ryhmän vitamiini on tärkeä erityisesti hedelmällisessä iässä oleville naisille ja myös ikääntyneille.

Lue lisää
14.5.2019

Magnesium on välttämätön kivennäisaine koko keholle ja sen toiminnoille. Magnesium edistää normaalia lihasten toimintaa ja energia-aineenvaihduntaa. Sillä on tärkeä rooli myös luuston hyvinvoinnin varmistamisessa.

Lue lisää
2.5.2019

Varastoraudan eli ferritiinin mittaus voi paljastaa piilevän raudanpuutteen jo ennen kuin se aiheuttaa anemiaa eli alhaista hemoglobiinia. Hematologian erikoislääkäri Elina Lehtinen kertoo, milloin ja miten raudanpuutetta tulisi hoitaa.

Lue lisää
30.4.2019

Rasvassa laatu ratkaisee, ja elimistö kiittää pehmeistä rasvoista. Kohtuullisesti kala- ja kasviöljyjä sisältävä ruokavalio on paras tapa taata omega-3-rasvahapon saanti.

Lue lisää
17.4.2019

Kevättalven aurinko lämmittää ihanasti, mutta ihon D-vitamiinin tuotantoa se ei riitä käynnistämään. Pidä siis vielä keväälläkin huolta siitä, että hankit D-vitamiinin ravinnosta ja tarvittaessa vitamiinilisästä.

Lue lisää
9.4.2019

Mistä saada riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia, jotta luusto voisi hyvin ja pysyisi lujana vielä iän karttuessakin? Professori Christel Lamberg-Allardt Helsingin yliopistosta vastaa kuuteen väittämään.

Lue lisää
26.3.2019

A-vitamiini on välttämätön ravintoaine, jota elimistömme ei pysty valmistamaan itse. Siksi sitä tulisi saada riittävästi ravinnosta. Vitamiinisarjan kolmannessa osassa kerromme, kuinka paljon tarvitset A-vitamiinia ja miten voit välttää liikasaannin.

Lue lisää
20.3.2019

FT Veijo Nurmisen väitöstutkimus vahvisti entisestään kuvaa siitä, miten D-vitamiini tukee ihmisen immuunipuolustusta. Lisäksi ihmiskeho näyttää itse säätelevän sitä, minkä verran se päästää D-vitamiinia vereen.

Lue lisää
11.3.2019

Noin joka kymmenes yli 65-vuotias kärsii B12-vitamiinin puutteesta, joka voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa esimerkiksi lihasheikkoutta ja muistin häiriöitä. Vitamiinisarjan toisessa osassa kerromme myös muista elimistölle tärkeistä B-ryhmän vitamiineista.

Lue lisää
d-vitamiini saantisuositus
18.1.2019

Pimeä talvi voi ehdyttää elimistön D-vitamiinivarastot. Tarkista ohjeillamme, saatko riittävästi D-vitamiinia. Kerromme vitamiinisarjamme ensimmäisessä osassa myös, miten D-vitamiini vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää.

Lue lisää
8.10.2018

Vegaaninen ruokavalio ja erilaiset kasvissyönnin muodot kiinnostavat yhä useampia. Oikein koostettuna vegaanius sopii vaikkapa urheilijallekin.

Lue lisää
6.4.2017

D-vitamiinilisien syöminen näyttäisi tuoreen tutkimuksen mukaan suojaavan akuutteja hengitystieinfektioita vastaan.

Lue lisää
8.11.2016

Luustoa kuormittava liikunta sekä riittävä määrä kalsiumia ja D-vitamiinia ovat helpot kotikonstit luiden vahvistamiseksi.

Lue lisää
10.9.2015

Kysyimme ylilääkäri Jan “Dr Body” Sundellilta, millä ravintolisillä kuntoilijan kannattaa ruokavaliotaan täydentää.

Lue lisää
2.6.2015

B12-vitamiinivalmisteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Lue lisää
6.2.2015

Naisilla osteoporoosi alkaa yleistyä vaihdevuosien jälkeen, ja siksi murtumien riskitekijät kannattaa kartoittaa viisissäkymmenissä.

Lue lisää
21.1.2015

Moni tietää jo, että kalaöljy on terveellistä. Mutta miksi on tärkeää saada erilaisia rasvahappoja? Mihin rasvaa tarvitaan?

Lue lisää
18.12.2014

Luu uusiutuu läpi elämän. Se tarvitsee siihen vitamiineja ja kivennäisaineita.

Lue lisää
3.6.2014

Väsymys, henkisen suorituskyvyn lasku ja muistin pätkiminen voivat olla merkkejä B12-vitamiinin puutteesta.

Lue lisää
23.5.2014

Vitamiinien ensisijainen lähde on ravinto, mutta useimmilla meistä on tietyissä elämänvaiheissa ja terveydentilan muutoksissa syytä käyttää vitamiinilisiä.

Lue lisää
23.5.2014

Riittääkö kaikille sama D-vitamiiniannos? Mitä D-vitamiinivarastoille käy Suomen pimeän talven aikana? Lue professori Ilari Paakkarin vastaukset D-vitamiiniväittämiin.

Lue lisää
2.5.2013

Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus osoitti, että matala seerumin D-vitamiinitaso altistaa keuhkokuumeelle.

Lue lisää
31.3.2013

Suuri osa tavallisista työikäisistä suomalaisista kärsii tietämättään D-vitamiinin puutoksesta.

Lue lisää
8.3.2013

Flunssalta tuskin voi täysin suojautua, mutta C-vitamiinin avulla sen oireita voi hieman lyhentää.

Lue lisää
17.1.2013

Noin 400 000 suomalaisen arvioidaan sairastavan osteoporoosia eli luukatoa. Näiden ihmisten luiden lujuus on heikentynyt, mikä altistaa murtumille.

Lue lisää
21.9.2012

Mikäli olet 50+ ja haluat täydentää ruokavaliotasi vitamiineilla, se kannattaa tehdä laadukkaalla monivitamiinivalmisteella, Orionin asiantuntijat neuvovat.

Lue lisää