Tunnetko vitamiinit ja hivenaineet? Tiedätkö, paljonko niitä tarvitaan ja mistä niitä saa? Tästä osiosta löydät tarpeellista tietoa vitamiinien ja hivenaineiden merkityksestä ja käytöstä.

Vitamiinit ja hivenaineet

Näytä kaikki kategoriat
d-vitamiini saantisuositus
18.2.2019

Pimeä talvi voi ehdyttää elimistön D-vitamiinivarastot. Tarkista ohjeillamme, saatko riittävästi D-vitamiinia. Kerromme vitamiinisarjamme ensimmäisessä osassa myös, miten D-vitamiini vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää.

Lue lisää
8.10.2018

Vegaaninen ruokavalio ja erilaiset kasvissyönnin muodot kiinnostavat yhä useampia. Oikein koostettuna vegaanius sopii vaikkapa urheilijallekin.

Lue lisää
4.2.2019

D-vitamiinilisien syöminen näyttäisi tuoreen tutkimuksen mukaan suojaavan akuutteja hengitystieinfektioita vastaan.

Lue lisää
4.2.2019

Luustoa kuormittava liikunta sekä riittävä määrä kalsiumia ja D-vitamiinia ovat helpot kotikonstit luiden vahvistamiseksi.

Lue lisää
23.3.2016

Kysyimme ylilääkäri Jan “Dr Body” Sundellilta, millä ravintolisillä kuntoilijan kannattaa ruokavaliotaan täydentää.

Lue lisää
23.3.2016

B12-vitamiinivalmisteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi viime vuosina.

Lue lisää
4.2.2019

Naisilla osteoporoosi alkaa yleistyä vaihdevuosien jälkeen, ja siksi murtumien riskitekijät kannattaa kartoittaa viisissäkymmenissä.

Lue lisää
23.3.2016

Moni tietää jo, että kalaöljy on terveellistä. Mutta miksi on tärkeää saada erilaisia rasvahappoja? Mihin rasvaa tarvitaan?

Lue lisää
21.3.2016

Luu uusiutuu läpi elämän. Se tarvitsee siihen vitamiineja ja kivennäisaineita.

Lue lisää
23.3.2016

Väsymys, henkisen suorituskyvyn lasku ja muistin pätkiminen voivat olla merkkejä B12-vitamiinin puutteesta.

Lue lisää
23.3.2016

Vitamiinien ensisijainen lähde on ravinto, mutta useimmilla meistä on tietyissä elämänvaiheissa ja terveydentilan muutoksissa syytä käyttää vitamiinilisiä.

Lue lisää
23.3.2016

Riittääkö kaikille sama D-vitamiiniannos? Mitä D-vitamiinivarastoille käy Suomen pimeän talven aikana? Lue professori Ilari Paakkarin vastaukset D-vitamiiniväittämiin.

Lue lisää
4.2.2019

Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus osoitti, että matala seerumin D-vitamiinitaso altistaa keuhkokuumeelle.

Lue lisää
4.2.2019

Suuri osa tavallisista työikäisistä suomalaisista kärsii tietämättään D-vitamiinin puutoksesta.

Lue lisää
4.2.2019

Flunssalta tuskin voi täysin suojautua, mutta C-vitamiinin avulla sen oireita voi hieman lyhentää.

Lue lisää
4.2.2019

Noin 400 000 suomalaisen arvioidaan sairastavan osteoporoosia eli luukatoa. Näiden ihmisten luiden lujuus on heikentynyt, mikä altistaa murtumille.

Lue lisää
4.2.2019

Mikäli olet 50+ ja haluat täydentää ruokavaliotasi vitamiineilla, se kannattaa tehdä laadukkaalla monivitamiinivalmisteella, Orionin asiantuntijat neuvovat.

Lue lisää