Niin sanottua kasvissyöntiä on monenlaista ja se voi olla kaukanakin varsinaisesta veganismista. Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, mutta esimerkiksi semivegetaristin ruokavalioon kuuluu myös kalaa, siipikarjaa, maitotuotteita ja munia.

Vegaanit ovat kuitenkin heterogeeninen ryhmä, ja suhtautuminen ruuan lisäksi muihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten vaikkapa villasta tehtyjen vaatteiden käyttämiseen, vaihtelee.

Vegaani tarvitsee aina ravintolisää

Osa tärkeistä ravintoaineista on heikosti saatavissa kasvikunnasta, joten ravintolisät ovat vegaanille useimmiten tarpeen. Ravintolisien avulla vegaaniruokavaliosta saadaan helpommin koostettua ravitsemuksellisten tarpeiden mukainen. Vegaaniruokavalio onkin turvallinen vain ravintolisien avulla. Huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio soveltuu myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille. Tulee kuitenkin muistaa, että se vaatii erityistä asiantuntemusta sekä ruokavalioon sopivien valmisteiden saatavuutta ja monipuolista käyttöä.

Myös kilpaurheilijat pärjäävät hyvin vegaaniruokavaliolla, kunhan perehtyvät asiaan ja huolehtivat kriittisten ravintoaineiden riittävästä saannista.

Erityishuomio B12-vitamiiniin ja jodiin

Useimpien ravintoaineiden tarve on mahdollista kattaa puhtaalla vegaaniruokavaliolla. On kuitenkin myös kriittisiä ravintoaineita, joita saisi parhaiten eläinperäisestä ruuasta. Näitä ovat B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, kalsium, rauta, sinkki ja B2-vitamiini.

Kaikille vegaaneille suositellaan ravintolisänä B12-vitamiiniä, D-vitamiinia ja jodia. Raskaana olevien ja imettävien on huolehdittava ravintolisien käyttämisestä aivan erityisesti.

B12-vitamiinia ei esiinny luontaisesti kasvikunnan tuotteissa, joten säännöllinen ja riittävä käyttö pitää aloittaa heti, kun ryhtyy vegaaniksi. Näin siitä huolimatta, että B12-vitamiini varastoituu elimistöön ja varastot voivat kestää useamman vuodenkin. B12-vitamiinilla on vaikutusta esimerkiksi hermoston toimintaan.

Beko Strong on Orion Pharman laadukas ja vahva B12-vitamiinivalmiste. Löydä itsellesi sopiva tuote nieltävänä tai purutablettina.

Koska B12-vitamiini imeytyy heikosti ravintolisistä, annoksen on oltava suuri. Käytännössä yleisin vahvuus onkin 1 mg.

Jodia suositellaan ravintolisänä kaikille vegaanista ja myös maidotonta ruokavaliota noudattaville. Ruuasta ja ravintolisistä saatava yhteismäärä ei saa kuitenkaan ylittää ikäkohtaisia suosituksia.

Teksti: Johanna Paasikangas-Tella