D-vitamiini on välttämätöntä lapsen kasvulle ja kehitykselle niin vauvaiässä kuin sen jälkeenkin. Luusto ja erityisesti luuston pituuskasvu tarvitsevat D-vitamiinia – ilman sitä luuston rakennusaine kalsium ei imeydy.

”D-vitamiini säätelee veren kalsiumpitoisuutta. Sen mukana luustoon ja luustosta kulkeutuu kalsiumia ja fosfaattia”, sanoo tutkijatohtori Helena Hauta-alus Helsingin yliopistosta ja HUS:in Lastenklinikalta. Hauta-alus on väitellyt D-vitamiinin vaikutuksesta lasten kasvuun.

”D-vitamiinin tehtävä kalsiumin säätelyssä on elintärkeä. Elimistön perustoiminnot, kuten aineenvaihdunta ja lihas- ja hermosolujen toiminta, vaativat kalsiumia.”

D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa lapsilla. Immuunijärjestelmän puutteet voivat lisätä alttiutta infektioille.

Lapsi saa D-vitamiininsa muualta kuin auringosta

D-vitamiinia muodostuu ihossa kolesterolin kaltaisesta yhdisteestä auringon valon vaikutuksesta. Sitä kehittyy ihossa vain valon tietyillä aallonpituuksilla. Matalalta paistavan auringon säteily suodattuu ilmakehän otsonikerroksessa, ja siksi Suomessa D-vitamiinin saanti auringosta rajoittuu toukokuusta syyskuuhun.

”D-vitamiinia muodostuu lähinnä suojaamattomalla iholla. Koska erityisesti pienet lapset tulee suojata auringolta ihon palamisriskin vuoksi, aurinko ei ole lapsen pääasiallinen D-vitamiinilähde”, Hauta-alus muistuttaa.

Lapsen ihon suojamekanismit ovat vielä kehittymättömät, ja se reagoi UV-säteilyyn erityisen herkästi. Mitä nuorempana iho altistuu haitalliselle UV-säteilylle, sitä pidempi aika ihovaurioilla on kehittyä pahimmillaan ihosyöväksi.

Elimistössä pitää olla koko ajan D-vitamiinia

Tärkeimmät ravinnosta saatavan D-vitamiinin lähteet ovat kala ja D-vitamiinilla täydennetyt elintarvikkeet, kuten maitotaloustuotteet ja kasvimargariinit. Luomutuotteisiin ei yleensä lisätä D-vitamiinia, rasvatonta luomumaitoa lukuun ottamatta.

Maitotuotteisiin lisätty D-vitamiini on D3-vitamiinia, lampaan villasta saatavaa eläinkunnan kolekalsiferolia. Kasvijuomiin lisätty D-vitamiini on D2-vitamiinia, kasvikunnan ergokalsiferolia.

”Molemmat muodot nostavat veren D-vitamiinipitoisuutta yhtä paljon ja estävät D-vitamiinipuutoksen, mutta kolekalsiferoli saattaa pitää D-vitamiinitason veressä pidempään korkealla”, Hauta-alus toteaa.

Varsinkin alle parivuotiaana lapsen kasvu on erityisen kiihkeää.

”Kasvavan lapsen elimistössä tulee olla koko ajan D-vitamiinia.” 

Kasvava lapsi tarvitsee ravintoainetiheää ruokaa

Riittävän D-vitamiinin saaminen ruuasta on lapselle vaikeaa, sillä lapsen ruokahalu ailahtelee. Välillä pieni masu vetää ja välillä ei. Lapsi voi olla syömisissään luonnostaan valikoiva. Tuntemattomien ruoka-aineiden pelko on lajimme geeneissä, ja se saa varsinkin pari-kolmevuotiaan karttamaan uusia makuja.

Nirsoilun, pienten annosten ja nopean kasvun vuoksi lapsen ruoka-annoksessa tulisi olla enemmän ravintoaineita kuin aikuisella.

”Riittävän D-vitamiinin saaminen pelkästään ruuasta on hankalaa. Monipuolisen ravinnon lisäksi lapsille suositellaan Suomessa ympärivuotista D-vitamiinilisää.”

Vitamiinilisä takaa D-vitamiinisuosituksen mukaisen saannin

D-vitamiinilisä varmistaa jo yksinään lapsen riittävän D-vitamiinin saannin.

”Viralliset ravitsemussuositukset suosittavat yksivuotiaille 10 mikrogrammaa ja 2–17-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinivalmistetta päivässä.”

D-vitamiinilisän unohtaminen muutamaksi päiväksi ei vielä laske D-vitamiinitasoja alhaisiksi, erityisesti jos lapsen ruokavaliossa on D-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita.

”Vitamiinilisän tärkeys korostuu, jos lapsi noudattaa vegaaniruokavaliota.”

D-vitamiinilisä otetaan ohjeiden mukaan

Markkinoilla olevat, lapsille tarkoitetut D-vitamiinivalmisteet sisältävät 10 mikrogrammaa D-vitamiinia, ja yksi tabletti päivässä riittää.

”Suosituksen mukainen vitamiinilisän käyttö vitaminoitujen maitovalmisteiden ja rasvojen ohella on turvallista.”

D-vitamiinin turvallisen kokonaissaannin yläraja 1–11-vuotiaille on 50 ug päivässä.

”Suositusta suuremmista vitamiinilisän annoksista ei ole hyötyä lapsen terveydelle, mutta pitkäaikaisesti käytettynä niistä voi olla jopa haittaa.”

Näin lapsen saa ottamaan D-vitamiininsa – vinkkejä vanhemmalle

  • Näytä mallia. Kun vanhempi käyttää D-vitamiinia, lapsi seuraa herkemmin perässä.
  • Tee tilanteesta mukava, perheen yhteinen hetki. Koko perhe voi ottaa D-vitamiinin jälkiruoaksi tai iltapalaksi ja kippistää sille vesilasillisella.
  • Valitse hyvänmakuinen valmiste. Hammasystävällisellä ksylitolilla makeutettu tabletti maistuu lapselle, sillä lapsella on luontainen mieltymys makeaan.
  • Anna lapsen valita. Monimakupakkauksesta lapsi saa ottaa juuri tänään hyvältä maistuvan purutabletin.
  • Kokeile uutta. Esimerkiksi suussa poksahteleva ja hajoava valmiste nostaa vitamiininoton uudelle tasolle.

Teksti: Virve Järvinen