Jokainen raskaus on aina yksilöllinen, uusi kokemus. Se on ilon ja toiveikkuuden aikaa, mutta toisaalta myös raskasta, nimensä mukaisesti. Täältä löydät kattavasti tietoa raskauden eri vaiheisiin ja vinkkejä omaan hyvinvointiin.

 
23.2.2021

Raskauden aikana lääkkeiden käyttäminen vaatii erityistä harkintaa ja tarkkuutta. Pitkäaikaissairauksien lääkitystä ei pidä silti lopettaa omalla päätöksellä.

Lue lisää
 
17.2.2021

Lantion alueen kivut ovat tuttuja monelle odottajalle. Tavallisimmin kyse on liitoskivuista, joilla on raskaudessa oma tehtävänsä. Liitoskivut eivät ole vaarallisia, ja niiden helpottamiseksi löytyy keinoja, joita kannattaa kokeilla.

Lue lisää
 
12.2.2021

Pre-eklampsia, aiemmin raskausmyrkytys, on istukasta johtuva oireyhtymä. Milloin se on vaaraksi äidille ja sikiölle – ja kuinka sen tunnistaa? Kysymyksiin vastaa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Oskari Heikinheimo Naistenklinikalta.

Lue lisää
 
8.2.2021

Raaka liha ja kala, pesemättömät kasvikset, maksa, lakritsi... Lista raskauden aikana kielletyistä ruoista on pitkä. Rajoituksista syineen kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Päivi Lassila.

Lue lisää
 
27.1.2021

Pahoinvointi on yleinen merkki raskaudesta, samoin rintojen arkuus. Myös lisääntynyt väsymys, virtsaamisen tarve ja närästys voivat olla raskauden ensioireita.

Lue lisää
 
20.1.2021

Kaikki synnytyksen jälkeinen alakulo ei ole masennusta. Ensipäivien baby bluesin kokee suurin osa äideistä. Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta saattaa olla kyse, jos tilanne jatkuu viikkoja.

Lue lisää
 
18.9.2020

Rauhallinen liikunta tukee odottajan ja imettäjän hyvinvointia ja auttaa palautumaan raskausajan jälkeen. Huomiota tulee kiinnittää myös lantionpohjan lihaksiin.

Lue lisää
 
20.5.2020

Sikiöllä rasvahappojen tarve on suurin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana – ne tukevat kehitystä monin tavoin. Suosituksen mukaan omega-3-rasvahappojen käyttö olisi kuitenkin syytä lopettaa varmuuden vuoksi vähintään kuukausi ennen synnytystä.

Lue lisää
 
28.4.2020

Raskausaikana närästys on tuiki tavallista. Siitä ei yleensä tarvitse huolestua, mutta olo voi olla varsin epämukava. Tilaa voi helpottaa niin kotikonsteilla kuin lääkkeillä.

Lue lisää
 
14.2.2020

Iho voi raskausaikana useimmiten hyvin, joskus jopa tavallista paremmin. Raskausarpia tulee silti valtaosalle. Toisinaan raskaus voi aiheuttaa kutinaa, maksaläiskiä tai suonikohjuja. Monet raskausajan värimuutokset vaalenevat iholla raskausajan jälkeen.

Lue lisää
 
19.11.2019

Suurin osa raskaana olevista ja imettävistä vegaaneista tarvitsee kolmea ravintolisää purkista: D-vitamiinia, B12-vitamiinia ja jodia.

Lue lisää
 
31.10.2019

Monipuolinen ruokavalio on odottajan hyvän olon perusta. Foolihapon riittävään saantiin on tärkeää kiinnittää huomiota etenkin raskauden alussa, D-vitamiinia suositellaan käytettäväksi koko odotuksen ja imetyksen ajan.

Lue lisää
 
23.5.2019

Vitamiinisarjan neljännessä osassa kerromme, miksi B-ryhmän vitamiini folaatti on tärkeä erityisesti hedelmällisessä iässä oleville naisille ja myös ikääntyneille.

Lue lisää
 
27.2.2019

Mitä kannattaa syödä, jotta vatsa toimii? Voiko raskausaikana käyttää ummetuslääkkeitä? Tarvitaanko ummetuksessa lääkärin apua? Tämän jutun vinkeillä odottajan ummetus helpottuu.

Lue lisää
 
2.1.2019

Raskaus on ainutkertainen aika naisen elämässä. Odottajan mieltä askarruttavat kysymykset saavat asiantuntevat vastaukset neuvolasta.

Lue lisää
 
22.9.2016

Raskauden aikana ruokavalion perustaksi sopii lautasmalli ja suolen toiminnalle myös riittävä veden juonti on tärkeää.

Lue lisää