Vaihdevuodet kuuluvat naisen elämään. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin Anna-Paula Sariolan mukaan ne ovat naisen terveyden kannalta jopa hyvä herätys.

”Vaihdevuosissa tapahtuu paljon asioita. Silloin kannattaa alkaa miettiä omaa terveyttään ja hyvinvointiaan uudella tavalla. Keski-ikäiset naiset kun ovat kuitenkin yhteiskunnan ylläpitävä voima.”

Vaikka vaihdevuosiin yhdistetään hankaliakin oireita, niitä voi helpottaa itsehoidolla. Silläkin voi lohduttautua, etteivät oireet kestä ikuisesti.

Kolmannes naisista käyttää vaikeisiin oireisiin estrogeenihoitoa. Kolmannes selviää oireista itsehoidon avulla ja kolmasosalle ei tule oireita tai ne ovat lieviä. Joillakin oireet voivat jatkua pitkäänkin, jopa 10‒20 vuotta.

Mistä tietää, ovatko vaihdevuodet alkaneet?

Sariolan mukaan käsitteet vaihdevuodet ja menopaussi sekoitetaan usein toisiinsa. Menopaussi tulee keskimäärin 51-vuotiaana, yleensä 45‒55-vuotiaana. Vaihdevuosioireet voivat alkaa jo ennen menopaussia ja jatkua sen jälkeen, voimakkaimmillaan ne ovat menopaussin jälkeen.

Kun yli 45-vuotiaalla naisella kuukautiset alkavat harventua ja lopulta lakkaavat, kyse on vaihdevuosista. Moni nainen saa oireita, joista voi myös päätellä vaihdevuosien alkaneen. Lääkärin vahvistusta ei tarvita.

”Jos vaihdevuodet alkavat kovin varhain tai käytössä on hormonaalinen ehkäisy, hormonitaso voidaan varmistaa verikokeella. Korkea FSH-pitoisuus kertoo, että vaihdevuodet ovat alkaneet. Kaikilta ei automaattisesti mitata pitoisuutta.”

Kuumat aallot on yleisin vaihdevuosioire

Tyypillisimpiä vaihdevuosioireita ovat kuumat aallot, ja niistä kärsii noin 70 prosenttia naisista. Heille tulee hikoilupuuskia, punoitusta ja tykytystä. Kuumat aallot koetaan hankalimpina öisin, koska ne häiritsevät unta ja nukkumista. Noin viidesosa kokee ne voimakkaina, osalle ne tulevat lievempinä. Sitäkään ei tiedetä, miksi elimistön lämmönsäätelykeskus alkaa ylireagoida vaihdevuosien aikana.

Kuumia aaltoja? Vältä illalla alkoholia, mausteisia ruokia ja kuumia juomia.

”Estrogeeni on ainoa täsmälääke kuumiin aaltoihin, ja vaikeiden oireiden kanssa se parantaa elämänlaatua”, Sariola sanoo.

”Oireita voi helpottaa myös kotikonstein. Nukkumistilan on hyvä olla viileä. Lisäksi alkoholia, mausteisia ruokia ja kuumia juomia ei pitäisi nauttia illalla. Joillekin on ollut apua avantouinnista. UKK-instituutin tutkimuksen perusteella liikunnan määrän lisääminen voisi auttaa.”

Tupakointi kannattaa lopettaa jo ennen kuumien aaltojen ilmaantumista. Ja painonhallinta auttaa hikoilunkin hallintaan.

”Oirekuvaa sekoittaa muun muassa uniapnea, kilpirauhasen toimintahäiriö, refluksitauti tai diabetes. Ne voivat myös hikoiluttaa öisin.”

Uni- ja mielialahäiriöt voivat lisääntyä vaihdevuosien aikana

Vaihdevuosissa oleva ei aina välty psyykkisiltä oireilta: mieliala voi vaihdella, ja lisäksi voi esiintyä masennusta, vihamielisyyttä ja ärtymystä. Sariolan mukaan oireet voivat liittyä myös huonoon nukkumiseen, jolloin psyykkinen kestävyys alenee.

”Kun unen saa kuntoon, voi olla, että huolet vähenevät. Toisaalta kyse voi olla myös oikeasta masennuksesta, johon tarvitaan hoitoa. Vaihdevuosi-ikäisen kannattaa ensin keskustella gynekologin kanssa.”

Unihäiriöt liittyvät myös kuumiin aaltoihin, kun yöllä herää hikoiluun. Moni joutuu vaihtamaan niin yöpaidan kuin lakanan, ennen kuin unta pystyy jatkamaan. Säännöllisessä unirytmissä kannattaa pysytellä, ja pari tuntia ennen nukkumaan menoa pitäisi välttää sinistä valoa eli älylaitteita. Makuuhuone on hyvä pitää pimeänä.

Estrogeeni eli hormonihoito auttaa myös unettomuuteen. Sariolan mukaan apteekista saa kasvien estrogeenejä, muun muassa soijaa sisältäviä valmisteita. Niiden tehoa ei ole tieteellisesti osoitettu. Haittaa ei ole, jos niistä saa apua, mutta valmiste ei sovellu rintasyöpää sairastaneelle. Jotkut kokeilevat myös akupunktiota ja kokevat saavansa siitä apua.

Nivelkipuja, luuston haurastumista – muista kalsium ja D-vitamiini

Kun estrogeeni vähenee, luusto haurastuu. Estrogeenihoito suojaa luustoa, mutta kalsium- ja D-vitamiinilisästä on myös hyötyä.

Liikuntaa kannattaa aina suosia. Voi vaikkapa tanssia, hyppiä, kävellä ja käydä kuntosalilla, se on kaikki hyväksi.

Epämääräisiä lihas- ja nivelkipuja ei aina osata yhdistää vaihdevuosioireisiin. Säryistä huolimatta lihaksia on hyvä käyttää – se voi auttaa kipuihinkin.

Limakalvot ohenevat ja kuivuva, huolehdi kosteuttamisesta

Vaihdevuosissa intiimialueen limakalvot kuivuvat, mikä voi aiheuttaa kirvelyä, arkuutta ja muita vaivoja. Tällöin kosteuttava paikallishoito auttaa.

Emättimen limakalvojen kuivumista voi hoitaa geeleillä, voiteilla, supoilla ja tableteilla.

”Paikallishoito voi olla hormonaalista, jolloin limakalvon solut alkavat uusiutua. Esimerkiksi hormonirengasta voi pitää tilapäisesti kolme kuukautta. Hormoniperäinen hoito ei sovellu rintasyöpäpotilaille."

”Ei-hormonaaliset hoidot ovat myös hyviä, ja molempia voi käyttää lomittainkin. Paikallishoitoina ovat muun muassa geelit ja voiteet, emättimeen asetettavat tabletit ja supot.”

Limakalvomuutosten vuoksi yhdyntä voi olla kivuliasta. Seksuaaliset halut saattavat kadota kokonaan. Esimerkiksi emätingeelistä ja liukuvoiteista voi olla apua.

Sariolan mukaan toistuvat virtsarakontulehdukset saattavat yleistyä. Limakalvoista huolehtiminen on siksikin tärkeää. Lantionpohjan lihasten heikentyminen voi taas aiheuttaa virtsankarkailua. Niitä kannattaa jumpata.

Vaihdevuosioireista ei kannata hämmentyä

Sariolan mukaan vaihdevuosioireet voivat helpottua silläkin, että koettaa päästä pois niiden aiheuttamasta hämmingistä.

”Voisi yrittää opetella ottamaan tilanteet hallintaan vaikkapa meditatiivisin keinoin. Vaikka hikoilu ja punastus tuntuvat hankalilta itselle, ulkopuoliset eivät välttämättä kiinnitä niihin mitään huomiota.”

Sariolan mukaan estrogeenihoitoa voi käyttää pahimman vaiheen yli, mutta pitkän käytön jälkeen joidenkin syöpien ilmaantuvuus lisääntyy.

Gynekologisesta terveydestä kannattaa pitää huolta, ja Sariola kehottaa liittämään sen osaksi omaa terveyskuvaansa. Isommissa ja häiritsevissä oireissa kannattaa mennä lääkärin juttusille, terveysasemaltakin saa tarvittaessa lähetteen eteenpäin. Pienimpiin vaivoihin auttaa yleensä itsehoito ja apteekin neuvot.

Helpota oloa vaihdevuosissa!

  • Pidä makuuhuone viileänä ja pimeänä.
  • Älä nauti illalla mausteisia ruokia, kuumia juomia ja alkoholia.
  • Älä tupakoi.
  • Paikallishoito tepsii limakalvojen kuivumiseen.
  • Harrasta liikuntaa. Hypähtelykin tukee luuston hyvinvointia, samoin kalsium ja D-vitamiini.
  • Jos tarpeen, hormonihoito auttaa pahimman vaiheen yli