Liikunta on tutkitusti tehokas keino torjua stressiä, alakuloa ja vaikkapa kaamosahdistusta. Reipas kävely on hyväksi mielialalle ja tietenkin kunnolle. Liikkuu sitten lenkkipolulla, kuntosalilla tai vaikka kotona, mahdollisia havereita kannattaa torjua ennalta. Oikeat jalkineet ja säähän sekä liikuntamuotoon sopiva vaatetus auttavat ehkäisemään nyrjähdyksiä ja venähdyksiä. Ja pimeällä ulkona heijastin on tietenkin ehdoton!

Joskus vahinkoja kuitenkin sattuu. Nilkka voi nyrjähtää metsäpolun juurakossa tai vaikka kotiportaissa. Huolimaton askel kadulla tai pallopelissä voi johtaa venähdykseen ja liukkaalla kaatuminen ruhjeisiin. Silloin on hyvä tietää, millainen ensiapu tepsii vahinkoihin ja kuinka pieniä vaivoja voi hoitaa itse.

Paikallinen kipugeeli ja kolme K:ta

Hyvälaatuisissa vammoissa, kuten ylä- tai alaraajojen venähdyksissä, nyrjähdyksissä ja ruhjeissa, kipua ja tulehdusta voi hoitaa ibuprofeenia sisältävällä tulehduskipugeelillä. Ibuprofeenigeeli hoitaa vammaa paikallisesti, ja ibuprofeenia imeytyy verenkiertoon vain vähän.

Kipugeeli sopii myös heille, jotka eivät esimerkiksi mahaärsytyksen vuoksi halua käyttää nieltäviä tulehduskipulääkkeitä. Ibuprofeenigeeli on hajusteeton, ja sitä on helppo levittää iholle. Se ei myöskään tahraa. Valmiste sopii yli 14-vuotiaille aikuisille.

Muistathan: venähdyksissä ja nyrjähdyksissä kannattaa ensiavuksi tukeutua vanhaan tuttuun kolmikkoon: kylmä, koho ja kompressio eli paine. Älä kuitenkaan käytä peittositeitä, kun olet levittänyt iholle geeliä. Jos nilkka tai raaja nyrjähtää tai venähtää niin, että sille ei kestä varata, se turpoaa voimakkaasti tai siinä on liikerajoituksia, on syytä hakeutua lääkäriin. Samoin, jos vaiva ei kolmen päivän aikana lievity tai pahenee itsehoidosta huolimatta.

Teksti: Diana Törnroos