Rusketus on ihon tapa suojautua aurinkovaurioilta. Kun iho ruskettuu, siihen syntyy lisää melaniinia. Melaniini tummentaa ihoa ja suojaa sitä auringon uv-säteiltä.

Jos olet viettänyt talvesi Suomessa, rusketus ja melaniini ovat luultavasti muisto vain. Siksi iho kannattaa suojata erityisen huolella, jos suuntaat talvilomalla aurinkoisempiin olosuhteisiin.

”Iho palaa talvella helpommin, koska melaniinia on silloin vähemmän”, sanoo yleislääkäri Emilia Lagus Terveystalosta ja Fressistä.

Suojaudu auringolta ihotyyppisi mukaan

Mitä vaaleampi iho, sitä paremmin auringolta pitää suojautua. ”Jos olet punahiuksinen ja vaalea, kannattaa käyttää auringossa aurinkosuojavoidetta, jonka suojakerroin on 50. Mikäli taas yleensä enemmän rusketut kuin palat, niin suojakerroin voi olla etelän auringossa 30-50”, Lagus neuvoo.

Auringonsietokyvyn mukaan jaettuja ihotyyppejä on kuusi: 1 on erittäin vaalea, 6 erittäin tummanruskea tai tumma.

Suurin osa suomalaisista edustaa kolmea herkimmin palavaa ihotyyppiä

Muista, että vaalea iho palaa herkästi

Kolmannes suomalaisista kuuluu tyyppiin 1 tai 2 eli on vaaleaihoinen ja vaalea- tai punatukkainen. Silloin riski palaa on suuri. ”Vaalea pohjoismaalainen voi palaa päiväntasaajalla 5–10 minuutissa, Kanarialla talvisaikaan taas 20–30 minuutissa.”

Ihotyyppiä numero 3 edustavat ristiveriset. Jos sinulla on ruskeat hiukset ja rusketut hyvin, kuulut luultavasti tähän ihotyyppiin. Suurin osa suomalaisista edustaa näitä kolmea herkimmin palavaa ihotyyppiä.

Eteläeurooppalaiset ovat useimmiten ihotyyppiä 4. Näitä oliivi-ihoisia on suomalaisista vain joka kymmenes. Edes oliivi-iho ei kuitenkaan täysin suojaa palamiselta. ”Voit tarvita suojakerrointa, vaikka sinulla olisi tumma iho. Silloin pienempi suojakerroin riittää.”

Lue lisää ihotyypeistä Säteilyturvakeskuksen sivuilta.

Tarvitset aurinkovoidetta myös hangilla

Jos talvilomasi suuntautuu Keski-Euroopan vuoristoihin, iho on hyvä suojata samalla suojakertoimella kuin etelänlomalla. Muista myös, että korkeammalla palaa helpommin kuin matalalla.

Suomessa aurinko on helmikuussa vielä sen verran matalalla, että riski palaa ei ole suuren suuri. Aurinkoisena päivänä auringolta kannattaa kuitenkin suojautua. Lumi nimittäin heijastaa aurinkoa voimakkaasti ja lisää siten palamisriskiä.

Maaliskuusta lähtien aurinkosuojavoide on tarpeen myös Suomessa. Voit käyttää samaa suojakerrointa kuin etelässäkin – vaikka aurinko olisi pilvessä. ”Pilvet suodattavat vain noin 20 prosenttia auringosta”, Lagus muistuttaa.

talviaurinko

Käytä aurinkolaseja ja lierihattua

Muista suojata auringolta myös silmät. Käytä aurinkolaseja aina kirkkaassa auringossa ja hiihtäessäsi tai lasketellessasi myös pilvisellä säällä. Lumesta heijastuva valo voi tehdä erityistä hallaa suojaamattomille silmille. ”Voit saada sarveiskalvon tulehduksen eli lumisokeuden. Myös harmaakaihin riski lisääntyy pitkällä aikavälillä.”

Silmien suojaksi riittävät hiihtolomalla aurinkolasit. Rantalomalla, golfatessa tai kaupunkireissulla lippalakki tai leveälierinen hattu antavat silmille ja kasvojen iholle lisäsuojaa.

Suojaa iho kaupunkilomalla ja golfkentällä

Monen iho on Suomen talven jäljiltä niin herkkä, että aurinkoinen lomapäivä eurooppalaisessa kaupungissa voi sekin poltella iholla. ”Lämpö ja palamisriski eivät korreloi keskenään. Myös viileällä säällä voi palaa.”

Siksi aurinkosuojavoide kannattaa ottaa mukaan myös kaupunkilomalle. ”Käytän itse vuoden ympäri Suomessakin kasvovoidetta, jossa on suojakerroin. Vaikka aurinko ei polttaisi, se voi veltostuttaa ja rypistää ihoa ja aiheuttaa pigmenttiläiskiä”, Lagus sanoo.

Golfaajat taas viettävät kentällä pitkiä aikoja, joten auringolta suojautuminen on heille erityisen tärkeää. Sillä mitä kauemmin auringossa oleilee, sitä isompi on riski palaa.

Varo viikunaa ja sitrusta

Golfkentällä, puutarhassa ja luonnossa voi piillä myös yllättävä vaara: jotkin kasvit saattavat saada iholla aikaan fototoksisen reaktion. Jos kasvin nestettä joutuu iholle yhtä aikaa auringon kanssa, iholle voi tulla rakkulainen ihottuma. ”Näitä kasveja ovat esimerkiksi jotkin putkikasvit, mooseksenpalavapensas, aitoviikuna ja sitruspuut.”

Esimerkiksi sitruunanmehu voi saada aikaan ihottuman. Samanlaisen reaktion voivat aiheuttaa jotkin lääkkeet.

Muista nämä auringossa

  1. Tarkista UV-indeksi. Jos se on yli 3, tarvitset aurinkosuojavoidetta. UV-indeksin voit tarkistaa täältä.
  2. Tarkkaile varjoasi. Mitä lyhempi se on, sitä voimakkaampi on aurinko.
  3. Suojaa lapset hyvin. Jos lapsi palaa pienenä, hänen riskinsä sairastua melanoomaan kasvaa. Suojaa lapsi vaatteilla, aurinkolaseilla ja fysikaalisella aurinkosuojavoiteella, jonka suojakerroin on vähintään 50. Älä vie vauvoja ja leikki-ikäisiä keskipäivän aurinkoon.
  4. Muista, että lumi, vesi ja hiekka lisäävät palamisriskiä. Ne heijastavat auringon UV-säteitä takaisin ilmaan: lumi jopa 80 prosenttia säteistä, hiekka 25 ja vesi 10–20 prosenttia. Suojaa siksi iho hyvin myös uima-altaan äärellä ja vedessä. Käytä vedessä vedenkestävää aurinkovoidetta.
  5. Käytä aurinkovoidetta oikein. Levitä sitä iholle pari ruokalusikallista puoli tuntia ennen kuin menet aurinkoon. Lisää parin tunnin välein. Jos voidetta on liian vähän, se ei suojaa kunnolla.
  6. Tarkista lääkkeesi apteekista tai lääkäriltäsi. Esimerkiksi jotkin antibiootit ja tulehduskipulääkkeet herkistävät auringolle. Lue lisää auringolle herkistävistä lääkeaineista.
  7. Pakkaa mukaan matka-apteekki. Siihen kuuluu omalle iholle sopiva aurinkosuojavoide. Voit käyttää erilaista voidetta kasvoille ja vartalolle. Jotkin voiteet sopivat toisia paremmin meikin alle. Jos iho palaa, tulehduskipulääkkeet ja kylmät, kosteat ihokääreet auttavat. Niitäkin on siksi hyvä olla matkassa mukana.

Teksti: Anna Kauhala