D-vitamiinin lähteet ravinnosta

lahteet.jpg

Tärkeimmät ravinnosta saatavan D-vitamiinin lähteet ovat kala, kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Luomutuotteita lukuun ottamatta kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.

Maitovalmisteiden rasvapitoisuus ei vaikuta D-vitamiinin hyväksikäytettävyyteen, sillä D-vitamiinin on osoitettu imeytyvän yhtä tehokkaasti sekä rasvattomasta että täysmaidosta. Metsäsienistä erityisesti kantarelleissa ja suppilovahveroissa on paljon D2-vitamiinia. Lihatuotteista broileri sisältää eniten D-vitamiinia, jota on myös kananmunankeltuaisessa.

Ruoka-aine Annos D-vitamiinia µg
Maidot ja piimät (ei luomutuotteet) –myös jotkut jogurtit sekä soija ja viljapohjaiset juomat sisältävät D-vitamiinitäydennyksen lasillinen (n. 170 g) 0,85
Kirjolohi tai lohi 120 g 10–20
Silakka 1 kpl = 20 g 3,8
Muikku 1 kpl = 20 g 0,4–5
Sillifilee 1 kpl 3
Sardiini Rasiallinen, 85 g kalaa 3–5
Tonnikala 1/2 prk = 75 g 4
Muut kotimaiset kalat esim. ahven, kuha, hauki (merestä ja isoista järvistä pyydetyt kalat sisältävät yleensä huomattavasti enemmän D-vitamiinia kuin pienistä järvistä pyydetyt) 120 g 0,525
Kananmuna 1 kpl = 60 g 1,3
Margariinit ja kevytlevitteet 1 tl = 5 g 0,5