D-VITAMIINI – kalsiumin apuri ja lihasten vahvistaja

tietoa.jpg

Riittävä D-vitamiinin saanti auttaa luustoa pysymään kunnossa, sillä se on tärkein yksittäinen tekijä kalsiumin imeytymisessä. Riittämätön D-vitamiinin saanti vähentää kalsiumin imeytymistä ja kiinnittymistä luustoon, jolloin seurauksena on luun haurastuminen, pahimmillaan osteoporoosi. D-vitamiinin puutos aiheuttaa myös lihasheikkoutta ja altistaa vanhemmiten kaatumisille. Se vaikuttaa suotuisasti myös immuunijärjestelmään ja yleiseen vireyteen.

D-vitamiineja on kahta lajia. D2- ja D3-vitamiinien erona on se, että D2 eli ergokalsiferoli on kasviperäinen eikä elimistö pysty valmistamaan sitä itse. Metsäsienistä erityisesti kantarelleissa ja suppilovahveroissa on paljon D2-vitamiinia. D3-vitamiinin eli kolekalsiferolin esiastetta puolestaan muodostuu iholla. Auringon valon ja lämmön vaikutuksesta se muuntuu elimistössä D3-vitamiiniksi. Ravinnosta saatava D3-vitamiini on aina eläinperäistä. Uusimpien tutkimusten mukaan molemmat D-vitamiinit ovat elimistölle yhtä hyödyllisiä ja imeytyvät riittävän tehokkaasti.

Suomessa auringonvalon vaikutuksesta syntyy iholla D-vitamiinia vain toukokuusta elokuuhun. Parhaita vitamiinin lähteitä ravinnossa ovat rasvaiset kalat kuten lohi, sekä D-vitaminoidut maitotuotteet ja kevytlevitteet.

Moni tarvitsee D-vitamiinilisää ympäri vuoden

Erityisesti pimeimpään aikaan syyskuun lopusta huhtikuuhun monien suomalaisten on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvikuukausien aikana useimpien on hyvä nauttia päivittäistä D-vitamiinilisää. Henkilöiden, jotka eivät käytä lainkaan kalaa tai maitotaloustuotteita, tulisi nauttia D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Raskaana olevat ja imettävät äidit hyötyvät D-vitamiinilisästä. Äidin oman luuston ja hyvinvoinnin lisäksi D-vitamiinilla on merkitystä myös vauvan luuston ja immuunijärjestelmän kehitykselle.

Tummaihoisten ihon suuri melaniinin määrä vähentää ultraviolettivalon vaikutusta, joten tuottaakseen saman määrän D-vitamiinia tumma iho tarvitsee 10–50 -kertaisen ajan auringossa verrattuna vaaleaan ihoon.

Kasvisruokavaliota noudattavien, jotka eivät käytä kalaa, munia tai maitotaloustuotteita, kannattaa käyttää D-vitamiinivalmisteita. Erityisesti vegaanien tulisi varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti käyttämällä sopivia valmisteita ympäri vuoden.

Apteekissa myytävä DeviSol Vege-valmiste sisältää kasviperäistä D3-vitamiinia ja sopii myös vegaaniruokavaliota noudattaville.


Lähteet: THL, Fineli-tietokanta 2009