Unettomuus

Pitkittynyt unettomuus tulee hoitaa. Jos väsymys alkaa haitata toimintaa päiväsaikaan, on syytä hakeutua lääkäriin.

Mistä unettomuus johtuu?

Unettomuus voi johtua monista syistä. Esimerkiksi kipu, masenus tai muu sairaus voi häiritä unta. Tällöin hoito tulisi aloittaa unettomuuden aiheuttaneesta vaivasta. Jos kyseessä ovat ulkoiset syyt, kuten työmaan aiheuttama melu, häiriötekijöistä pitäisi päästä eroon.

Milloin unettomuus on haitallista?

Jos unettomuus jatkuu yli kuukauden, kyseessä voi jo olla unettomuushäiriö, joka luokitellaan sairaudeksi. Jos uni ei virkistä ja unettomuus heikentää toimintakykyä päväsaikaan, pitää hakeutua lääkäriin.

Mitä unettomuudesta voi seurata?

Unettomuus edistää muiden sairauksien puhkeamista ja heikentää toimintakykyä.

Miten unettomuutta hoidetaan?

Itsestään huolehtiminen edistää nukahtamista ja unen hyvää laatua. Esimerkiksi huolet tulisi käsitellä päivällä ja varata vuode vain nukkumiseen. Myös ruokarytmi vaikuttaa nukahtamiseen: illalla ei tulisi syödä liian raskaasti, mutta ei tulisi myöskään mennä nälkäisenä nukkumaan.

Hiilihydraattien nauttiminen illalla saattaa nopeuttaa nukahtamista ja liikunnan suotuisasta vaikutuksesta uneen on runsaasti näyttöä. Sen sijaan piristeiden kuten kahvin tai energiajuomien vähäinenkin käyttö voi huonontaa yöunen laatua.

Unirytmi mukailee vuorokauden aikoja ja ihmisen tulisi nukkua öisin. Iltaisin keho tuottaa hämärän tulosta viestivää melatoniinia, joka kertoo nukkumaanmenoajan lähestyvän. Hormonin luonnollinen eritys vähenee iän myötä. Ravintolisänä käytetty melatoniini tulisi ottaa noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja aina viimeistään ennen puoltayötä.

Pitkään jatkuneen unettomuuden hoidossa paras apu löytyy lääkkeettömistä menetelmistä.