Odottaja, iloitse raskausajasta!

Raskaus on ainutkertainen aika naisen elämässä. Odottajan mieltä askarruttavat kysymykset saavat asiantuntevat vastaukset neuvolasta.

Odottajan ensimmäinen neuvolakäynti on tavallisesti 8.−10. raskausviikolla, mutta raskaana olevan kannattaa soittaa neuvolaan jo raskauden alussa. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kartoitetaan odottajan elämäntilanne ja käydään läpi raskauden kulkua. Ensikäynnillä mitataan myös odottajan verenpaine ja hemoglobiini. Lisäksi hahmotellaan lääkärikäyntien, sikiöseulontaverikokeen, varhaisraskauden ultraäänitutkimuksen ja rakenne-ultaraäänitutkimuksen aikatauluja. Neuvolakäynneillä kuunnellaan myös sikiön sydänääniä doppler-laitteella ja tutkitaan äidin virtsanäytteestä valkuaisaine- ja sokeriarvo.

”Neuvolakäynnille on aina tervetullut mukaan myös lapsen isä tai muu odottajan läheinen”, sanoo terveydenhoitaja Anne Finska Sastamalan äitiysneuvolasta.

Kiinnitä huomiota ruokavalioon

Raskaana olevan on tärkeä kiinnittää huomiota ruokavalioonsa. Odotusaikana ei suositella syötäväksi esimerkiksi maksatuotteita, raakaa kalaa tai lihaa tai pastöroimattomia tuotteita. Tupakointi kannattaa lopettaa ja alkoholia välttää. Kofeiinipitoisten juomien käyttämistä on hyvä vähentää.

Kaikille raskaana oleville suositellaan D-vitamiinin käyttöä koko raskauden ajan. Raskauden alkuvaiheessa ja jo sitä toivottaessa suositellaan foolihapon käyttöä. Ruoka-aineista suositeltavia ovat esimerkiksi marjat, hedelmät, kasvikset, täysjyvävilja sekä rasvattomat maitotuotteet, vähärasvaisimmat lihavalmisteet ja kala.

Luontaistuotteita ja osaa lääkkeistä ei suositella raskauden aikana. Mikäli raskausaikana kuitenkin joutuu käyttämään lääkkeitä, niiden sopivuus kannattaa varmistaa lääkäristä, neuvolasta tai apteekista.

Elä mahdollisimman tavallista arkea

Raskausaikana kannattaa elää mahdollisimman tavallista arkea: tavata ystäviä, liikkua omaa kehoa kuunnellen, muistaa levätä tarpeeksi – ja iloita uudesta elämänvaiheesta. Normaalisti raskaus ei ole este seksille. Matkustaakin voi tavallisesti normaaliin tapaan lukuun ottamatta loppuraskautta, jolloin lentomatkustusta on vältettävä. Suun ja hampaiden terveydestä kannattaa pitää erityistä huolta.

Raskaus on erityinen ja herkkä ajanjakso, mutta siihen kannattaa suhtautua levollisesti ja positiivisesti. Samassa elämänvaiheessa olevat ystävät ovat usein iso tuki odottajalle.

”Mielessä olevia kysymyksiä ei kannata jäädä pohtimaan yksin, vaan äitiysneuvolan terveydenhoitajaan kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä missä tahansa raskautta koskevassa asiassa”, Anne Finska rohkaisee.

Raskausajan muistilista

-          Varaa aika neuvolasta.

-          Muista D-vitamiini ja foolihappo.

-          Vältä päihteitä.

-          Syö terveellisesti ja selvitä ruokarajoitukset.

-          Ulkoile ja liiku omaa kehoa kuunnellen.

-          Suhtaudu tulevaan levollisesti.

-          Älä jää yksin mieltä askarruttavien asioiden kanssa.

-          Iloitse uudesta elämänvaiheesta.

Viralliset ravitsemus- ja vitamiinisuositukset löytyvät THL:n sivustolta

Teksti: Tiina Laaninen