Nopeuttaako melatoniini nukahtamista?

Paljon on tehtävissä, jos haluaa helpottaa unen kiinni saamista lempein keinoin. Hyvän unihygienian ohella melatoniinista voi olla apua nukahtamisajan lyhentämisessä.

Riittävän runsas ja laadultaan hyvä uni vaikuttaa elämänlaatuun merkittävästi. Siksi hyvän unen edellytyksiin kannattaa panostaa.

Kiireinen elämäntyyli ja aivoja aktivoivien älylaitteiden käyttö vaikuttavat monen unensaantiin haitallisesti. Unisyöpöistä on hyvä olla tietoinen ja pyrkiä vähentämään niiden roolia erityisesti nukkumaanmenoa edeltävinä tunteina.

Jos unen saaminen vie pitkään väsyneenäkin, melatoniini voi oikein annosteltuna ja ajoitettuna nopeuttaa nukahtamista.

Melatoniini toimii tutkitusti myös aikaerorasituksen lievittämisessä. Vaikutus saadaan nauttimalla vähintään 0,5 mg melatoniinia lähellä nukahtamisaikaa ensimmäisenä matkapäivänä ja muutamana seuraavana päivänä matkakohteeseen saapumisen jälkeen.

Ravintolisänä melatoniinia on saatavilla apteekista ilman reseptiä ja se soveltuu yli 18-vuotiaille. Eri valmistemuodoista kukin voi valita itselleen sopivimman. Ostetuin tuotemuoto on tavallinen nesteen kanssa nieltävä tabletti*. Suussa hajoava tabletti on erityisen kätevä tilanteissa, joissa vettä ei ole helposti saatavilla. Jos valmiste otetaan illalla hampaiden pesun jälkeen, on hyvä valita valmiste, jonka makeutusaineet ovat hammasystävällisiä.

* NeomedIT  MAT 7/2015

 

Teksti: Kati Heikinheimo