Nopeuttaako melatoniini nukahtamista?

Paljon on tehtävissä, jos haluaa helpottaa unen kiinni saamista lempein keinoin. Hyvän unihygienian ohella melatoniinista voi olla apua nukahtamisajan lyhentämisessä.

Riittävän runsas ja laadultaan hyvä uni vaikuttaa elämänlaatuun merkittävästi. Siksi hyvän unen edellytyksiin kannattaa panostaa.

Kiireinen elämäntyyli ja aivoja aktivoivien älylaitteiden käyttö vaikuttavat monen unensaantiin haitallisesti. Unisyöpöistä on hyvä olla tietoinen ja pyrkiä vähentämään niiden roolia erityisesti nukkumaanmenoa edeltävinä tunteina.

Jos unen saaminen vie pitkään väsyneenäkin, melatoniini voi oikein annosteltuna ja ajoitettuna nopeuttaa nukahtamista.

Melatoniini aikaerorasituksen lievittämiseen ja vuorotyötä tekeville

Melatoniini toimii tutkitusti myös aikaerorasituksen lievittämisessä. Vaikutus saadaan nauttimalla vähintään 0,5 mg melatoniinia lähellä nukahtamisaikaa ensimmäisenä matkapäivänä ja muutamana seuraavana päivänä matkakohteeseen saapumisen jälkeen.

Vuorotyötä tekevä voi käyttää melatoniinia, mutta sen ottaminen tulisi ajoittaa iltaan, siten että melatoniinin huippu olisi keskiyön aikoihin. Yövuoron jälkeen sitä ei suositella, koska se sotkee elimistön omaa melatoniinin eritystä.

Melatoniinia saatavilla apteekista

Ravintolisänä melatoniinia on saatavilla apteekista ilman reseptiä ja se soveltuu yli 18-vuotiaille. Eri valmistemuodoista kukin voi valita itselleen sopivimman. Suussa hajoava tabletti on erityisen kätevä tilanteissa, joissa vettä ei ole helposti saatavilla. Jos valmiste otetaan illalla hampaiden pesun jälkeen, on hyvä valita valmiste, jonka makeutusaineet ovat hammasystävällisiä.

Teksti: Kati Heikinheimo

Tutustu Orionin Melatoniini valmisteisiin