Keväällä uni ei ota tullakseen

Valon määrän lisääntyminen ja kellojen kääntäminen aiheuttavat monille ihmisille univaikeuksia.

Proviisori Ismo Kivi Varkauden Taulumäen apteekista kertoo, että uni on elimistön huoltoaikaa. Silloin poistetaan kuona-aineita, korjataan rasituksen aiheuttamia vaurioita ja aivot tallentavat oppimaansa. Unettomuuteen ei siis ole syytä suhtautua olankohautuksella. ”Nykypäivän hektisessä elämäntyylissä kunnon yöunien merkitys helposti unohtuu. Nukkuminen todellakin on kuin rahaa pankkiin laittaisi.”

Kiven mukaan jokainen meistä kuitenkin kärsii unihäiriöistä jossain vaiheessa elämäänsä. ”Häiriön kestosta riippuu, onko kyseessä ongelma, joka vaatii toimenpiteitä.”

Heräätkö pirteänä vai nuutuneena? 

Kun asiakas tulee apteekkiin hakemaan apua uniongelmiinsa, Kivi pyrkii antamaan hänelle mahdollisimman kokonaisvaltaista neuvontaa. ”Aivan ensimmäiseksi kartoitan, miten univaikeudet ilmenevät. Kysyn asiakkaalta, onko hänen vaikea nukahtaa tai herääkö hän valvomaan yöllä. Tärkeää on myöskin se, herääkö hän pirteänä aamulla vai tuntuuko siltä, että olo on yön jälkeen nuutunut”, Kivi selvittää.

Elintapojen merkitystäkään ei pidä unohtaa unettomuuden hoidossa. ”Kerron asiakkaalle ruokailun ja liikunnan vaikutuksista uneen. Muistutan siitäkin, ettei kännykkää tai tietokonetta kannata vilkuilla juuri ennen nukkumaan menoa, koska niiden sininen valo häiritsee nukahtamista. Viileä makuuhuone ja hyvä tyyny niin ikään edesauttavat kunnollista nukkumista. Jos uni ei ole tullut silmään vartin päästä, kannattaa nousta jaloittelemaan. Nukahtamisen yrittäminen väkipakolla vain aiheuttaa stressiä, joka puolestaan pahentaa uniongelmaa.”

Melatoniini lyönyt itsensä läpi

Mikäli asiakkaan on vaikea nukahtaa, suosittelee Kivi avuksi esimerkiksi melatoniinivalmisteita. ”Ne ovat jo aika hyvin lyöneet itsensä läpi. Melatoniini alkaa olla ensisijainen valmiste uniongelmien hoidossa.”

Kivi huomauttaa, että erityisesti ikääntyneille melatoniini on perinteisiä unilääkkeitä parempi vaihtoehto. ”Se ei aiheuta tokkuraisuutta, joka voi helposti johtaa kaatumisiin. Suosittelisin lievien unihäiriöiden helpottamiseen myös Sedonium-valmistetta. Sen vaikutus perustuu rauhoittavaan rohtovirmajuureen. Hyvä valmiste, joka on ehkä jäänyt vähän paitsioon viime vuosina.”

Kivi kertoo ohjeistavansa asiakkaita käyttämään unentuloa helpottavia tuotteita maksimissaan muutaman viikon ajan.”Unettomuuden takana saattaa olla jokin sairaus kuten masennus tai kilpirauhasongelmat. Ne vaativat sitten ihan omat hoitonsa.” 

teksti: Heli Haring

Tutustu Orionin Melatoniinivalmisteisiin