Hyvä olo alkaa motivaatiosta

Parempi kunto vaatii järkeviä valintoja ja ripauksen itsehillintää. Kuurit ja yksiulotteiset kokeilut ovat terveydelle usein lähinnä haitallisia.

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka puhuu mielellään kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Siihen kuuluu sopivasti liikuntaa, oikeanlaista ravintoa, riittävästi lepoa ja motivoiva työ. Laukka toimii Lääkärikeskus Aavan hyvinvointijohtajana ja myös naisten jalkapallomaajoukkueen lääkärinä.

Moneen mukaan ehtivä Pippa Laukka on syksyn aikana vetänyt Olet mitä syöt -ohjelmaa TV:ssä. Siinä hän käy ihmisten jääkaapeilla ja ohjaa heitä sitten elämäntapamuutokseen. ”Tavoitteeni on tiedon lisäämisen kautta parantaa suomalaisten hyvinvointia”, Laukka toteaa.

Joitakin on ärsyttänyt Laukan kaunistelematon tapa kommentoida ihmisten ruokailutottumuksia, mutta samaan aikaan hän on saanut paljon henkilökohtaista kiitosta siitä, että asioita nostetaan esille. Viestejä lähettäneet ovat kertoneet ohjelmaa katsoessaan oivaltaneensa, miten suuren muutoksen voi saada aikaan omilla valinnoilla.

”Monelle tulee yllätyksenä, miten pieleen syö. Esimerkiksi syödyn piilosokerin määrästä ei ole käsitystä. Myöskään piilorasvojen, lisäaineiden ja light-juomien haitallisuudesta ei ole tietoa. On hankalaa nähdä sitä kokonaisuutta, joka kertyy vaikkapa yhden viikon syömisistä.”

Ihan tavallisia valintoja

Jos koet hankalaksi arvioida syömäsi ruuan määrää ja laatua, Laukalla on antaa helppo vinkki: kuvaa kaikki syömisesi kolmen päivän ajalta.

Ruokavalion suhteen moni on ymmällään, kun osa tiedosta tuntuu olevan ristiriitaista. ”Lautasmallilla pääsee pitkälle ja painonhallinnassa auttaa 3–4 tunnin välein syöminen. Kannattaa myös olla varalla terveellistä välipalaa, jotta välttyy napostelemasta liikaa ja epäterveellisesti.”

Suurimmat ongelmat ruokavaliossa ovat usein ne samat tutut: liiallinen sokerin ja suolan määrä ja kuitujen vähäisyys. ”Kalaa ei edelleenkään syödä riittävästi D-vitamiinin saannin ja kalsiumin imeytymisen varmistamiseksi. Se olisi tärkeää luuaineenvaihdunnalle.”

Laukka toteaa, että kun ruokavalio on riittävän monipuolinen, purkista ei tarvita juuri mitään, paitsi D-vitamiinia talvella. ”Ei ole yksittäistä ihmeruokaa eikä myöskään mitään täysin kiellettyä.”

Yllättävämpää on se, kuinka harva juo riittävästi vettä. ”Edes urheilijat eivät huolehdi riittävästä juomisesta. Maajoukkueurheilijoilla palautumistakin tutkitaan myös virtsan väkevyydestä. Nesteytys vaikuttaa muun muassa solujen aineenvaihduntaan.”

Kiire on yleinen tekosyy liikkumattomuudelle. Laukka muistuttaa vanhasta totuudesta: ”Jos ei voi käyttää aikaa liikuntaan, pian on käytettävä aikaa sairastamiseen.”

Nykyisin liikunta on paljolti suorituskeskeistä ja koko ajan pitäisi olla ottamassa uusia suuntauksia haltuun. Tämä tappaa Laukan mielestä liikunnan ilon. Itse hän harrastaa triathlonia, mutta korostaa, että kannattaa arvostaa kaikenlaista fyysistä aktiivisuutta. Päivittäinen liikunta-annos koostuu monesta palasta. ”Esimerkiksi pienikin aktiivisuus työmatkalla vähentää sairastumisen riskiä.”

Työn ja levon sopusointu

Kohtuullinen ponnistelu on välttämätöntä terveydelle ja kehittyäksemme tarvitsemme kovempiakin haasteita. ”Superkompensaatiosta puhutaan urheilun yhteydessä, mutta olen viehättynyt siihen muissakin yhteyksissä. Kyse on siitä, että elimistö tekee kovan suorituksen jälkeen korjausliikkeen, jonka jälkeen esimerkiksi lihas on aiempaa vahvempi. Palautumiseen tarvitsemme hyvää ravintoa ja lepoa. Uni on tässä äärettömän tärkeä, mutta sitä moni saa liian vähän.”

Laukka muistuttaa myös päivän mittaan tapahtuvan palautumisen tärkeydestä. Pitää tauottaa ja välttää pitkäaikaista istumista. Digiähky saa helposti aikaan sen, että teemme koko ajan vähäsen jotakin. ”Tarvitsemme itsehillintää ollaksemme suorittamatta. Kuunnellaan itseämme, annetaan itsemme palautua. Muuten meillä ei ole pian annettavaa muillekaan.”

Työ on niin suuri osa elämää, että se voi ratkaisevasti vaikuttaa hyvin- tai pahoinvointiin. Laukka korostaa motivaation merkitystä. ”Onko esimerkiksi jokin ongelma, jonka haluat ratkaista työssäsi? Jos et tee mitään sellaista, jonka koet tärkeäksi, olisin huolissani.”

Työn vaikutus kulkee mukana koko päivän ja voi viedä yöunet illalla. Jos nukahtamisen kanssa on jatkuvasti ongelmia, Laukan neuvoo pohtimaan, voisiko siihen vaikuttaa. ”Käytätkö aikaasi oikeisiin asioihin – näetkö merkitystä siinä, mitä teet? Teetkö pääsääntöisesti asioita, jotka antavat energiaa vai asioita, jotka vievät sitä?”

Teksti: Johanna Paasikangas-Tella
Kuva: Terhi Korhonen