Tarvitsetko sinä tai läheisesi B12-vitamiinilisää?

B12-vitamiinivalmisteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Riskiryhmässä niukalle B12-vitamiininsaannille ovat muun muassa ikääntyvät, tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat sekä suoliston alueen imeytymishäiriöistä kärsivät.

Riskiryhmässä niukalle B12-vitamiininsaannille ovat muun muassa ikääntyvät, tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat sekä suoliston alueen imeytymishäiriöistä kärsivät. B12-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jolla on paljon tärkeitä tehtäviä elimistössä. Se edistää muun muassa normaalia energia-aineenvaihduntaa ja tukee hermoston, immuunijärjestelmän ja aivojen normaalia toimintaa.  Se auttaa myös vähentämään väsymystä ja uupumusta.

B12-vitamiinia saadaan yksinomaan eläinkunnan tuotteista. Vitamiinin parhaimmat lähteet ovat maksa, kala, liha ja maito. Siksi vitamiinin riittävä saanti ravinnosta on haastavaa kasvissyöjille, ja vegaanien ruokavaliossa tämän vitamiinin lähteet puuttuvat kokonaan.

Riskiryhmässä ovat myös suolistosairauksia kuten Crohnin tautia tai keliakiaa sairastavat, joilla vitamiinin imeytyminen on heikompaa. Imeytymishäiriö on usein syynä myös ikäihmisten alhaisiin B12-vitamiinitasoihin.   Jopa kymmenesosa yli 65-vuotiaista suomalaisista saa turhan niukasti B12-vitamiina.

Jotkin lääkeaineet, kuten diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini sekä kilpirauhasen vajaatoimintaan tai vatsahappojen neutralointiin käytetyt lääkkeet heikentävät B12-vitamiinin imeytymistä. Samoin vaikuttaa myös runsas alkoholin käyttö.

 

Teksti: Kati Heikinheimo

 

Tutustu Beko Strong B12-vitamiiniin Itsehoitoapteekissa:
Beko Strong B12
Beko Strong B12 suussahajoava tabletti 1 mg