Rasvahapot tasapainoon - Omegojen ABC

Moni tietää jo, että kalaöljy on terveellistä. Mutta miksi on tärkeää saada erilaisia rasvahappoja? Vai tulisimmeko toimeen kokonaan ilman rasvaa?

Tarvitseeko elimistö rasvaa?

Kyllä. Rasva on paitsi energian lähde, myös solujen rakennusaine. Välttämättömiksi kutsuttuja rasvahappoja keho ei kykene itse valmistamaan vaan tarvitsemme niitä ravinnosta.

Miksi juuri omega-3-rasvahappojen saantiin tulisi kiinnittää huomiota?

Länsimaisessa ruokavaliossa on yleensä runsaasti omega-6-rasvahappoja, joita saa esimerkiksi liha- ja maitotuotteista sekä kasviöljyistä. Elimistö tarvitsee kuitenkin myös omega-3-rasvahappoja, joita on nauttimassamme ruoassa huomattavasti vähemmän.

Mitkä ovat omega3-rasvahappojen terveyshyödyt?

Tutkimusten mukaan omega-kolmosiin kuuluvat DHA- ja EPA-rasvahapot tukevat sydänterveyttä muun muassa ylläpitäen normaalia verenpainetta sekä pitäen veren triglyserideitä terveellä tasolla. DHA edistää myös aivojen ja silmien terveyttä. Raskauden ja imetyksen aikana DHA:n saanti on erityisen tärkeää lapsen aivojen ja silmien kehityksen kannalta. Omega3-perheen eri terveysvaikutuksia tutkitaan jatkuvasti lisää.

Mistä ravintoaineista omegakolmosia saa?

Parhaiten elimistö kykenee hyödyntämään DHA- ja EPA-rasvahappoja, joita on eniten rasvaisissa kaloissa ja merilevässä. Terveysetuja saadaan, kun näistä koostuvia aterioita nautitaan vähintään 2–3 kertaa viikossa säännöllisesti. Villikalan (kuten merilohen, sardiinin ja silakan) rasvahappokoostumus on huomattavasti parempi kuin viljellyn kalan. Se tulisi nauttia hellävaroin kypsennettynä: paistinpannun kovassa lämpötilassa rasva hapettuu.

Entä jos kala ei maistu näin usein, tai on kala-allergiaa?

Jos haluaa varmistaa omega-kolmosista saatavat terveyshyödyt mutta riittävää määrää on vaikea mahduttaa ruokavalioon, laadukas ravintolisä on hyvä vaihtoehto. Omega3-lisä sopii kaikenikäisille kuuriluontoisesti tai säännöllisesti nautittavaksi. Useimmat kala-allergikot voivat käyttää tuotteita turvallisesti, mutta koska valmisteissa on eroja, niiden sopivuus kannattaa varmistaa terveydenhuoltoalan ammattilaiselta tai apteekista

Voiko epäterveellisen ruokavalion vaikutukset nollata syömällä omega3-ravintolisää?

Jos omega-kuutosten saanti on erittäin runsasta, niiden haittavaikutuksia ei voi kompensoida omega-kolmosta nauttimalla. Tämä johtuu siitä, että eri rasvahapot ikään kuin kilpailevat keskenään elimistössä. On hyvä muistaa että sekä kuutosia että kolmosia tarvitaan, mutta olennaista on niiden keskinäinen tasapaino.

 

Artikkelia varten on haastateltu dosentti, lääkäri ja ravitsemustutkija Heikki Korpelaa sekä Orioninravintolisien kehityspäällikkö Maria Skarpia.

 

Tutustu Orionin omega-rasvahappovalmisteisiin Itsehoitoapteekissa:

Multivita Omegalive
Multivita Omegalive Strong
Multivita Omegalive Raskaus
Multivita Omegalive Juniori

Multivita Linolive