Luut lujiksi

Naisilla osteoporoosi alkaa yleistyä vaihdevuosien jälkeen, ja siksi murtumien riskitekijät kannattaa kartoittaa viisissäkymmenissä.

Osteoporoosi ei ole pelkästään iäkkäiden naisten sairaus, vaan miehetkin voivat siihen sairastua. Joka viides 50 vuotta täyttänyt mies voi saada osteoporoottisen murtuman. Heillä syy luiden heikkenemiseen on perimässä, tupakoinnissa tai sairauksissa, kuten suoliston imeytymishäiriöissä ja kortisonihoitoa vaativissa sairauksissa. Osteoporoosiriskin voi selvittää WHO:n kehittämän FRAX-murtumariskilaskurin avulla. Linkki laskuriin löytyy tästä

Paljonko kalsiumia tarvitaan?

Kalsiumin tarve vaihtelee ikäkausittain. Suurin tarve on lapsilla. Mikäli kalsiumin saanti ruoasta on liian vähäistä eikä lapsi ei syö säännöllisesti maitovalmisteita, tarvitaan ruokavalion tueksi kalsiumvalmistetta.

Aikuisilla vain noin kymmenesosa ravinnon sisältämästä kalsiumista imeytyy. Naisilla kalsiumin tarvetta lisäävät raskaus ja imetys sekä vaihdevuodet. Aikuisten (yli 18-vuotiaiden) kalsiumin saantisuositus on 800 mg vuorokaudessa.

Kalsiumin saantisuositukset lapsille:

• 1–5-vuotiaat 600 mg / vrk

• 6–9-vuotiaat 700 mg / vrk

• 10–17-vuotiaat 900 mg / vrk

Osteoporoosin ehkäisy

Osteoporoosia voidaan ehkäistä huolehtimalla riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista sekä liikunnasta. Parhaiten toimii liikunta, jossa syntyy tärähtelyjä luustoon, esimerkiksi reipas kävely, lenkkeily ja pallopelit. Iäkkäimmillä kaikki liikunta, joka ylläpitää lihasten kuntoa, ehkäisee kaatumisia ja sitä kautta murtumia. Osteoporoosia ehkäisee myös tupakoinnin lopettaminen sekä liiallinen laihduttaminen.

Minimimäärä osteoporoosin ehkäisyyn on gramma päivässä. Laktoosi-intolerantikot saavat monesti ruoastaan liian vähän kalsiumia. Kalsiumin puutostila tulee, jos sitä saa vuorokaudessa alle 400 mg. Naisilla hormonikorvaushoito suojaa osteoporoosilta. Jos hormonikorvaushoidon aikana kalsiumin saanti on niukkaa, hoidon antama suoja heikkenee. 

Orionin kalsiumvalmisteet