Luusto vahvana läpi elämän

Liukastuminen ja kovat, yllättävät törmäykset ovat vaaraksi luille. Luustoa kuormittava liikunta sekä riittävä määrä kalsiumia ja D-vitamiinia rakennusaineiksi ovat helpot kotikonstit luiden vahvistamiseksi.

Osteoporoosin eli luukadon riskitekijät

Luukudos uusiutuu jatkuvasti, eli vanhaa luuta hajoaa ja uutta syntyy tilalle. Nuorilla luun muodostuminen on nopeampaa kuin luun hajoaminen. Kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen luuta alkaa hajota enemmän kuin syntyy, joten ikääntyessä luuston lujuus hiljalleen heikkenee.

Naisilla vaihdevuodet kiihdyttävät luun hajoamista 3-5 vuodeksi, minkä jälkeen luun hajoaminen jälleen hidastuu. Osteoporoosi on naisilla selvästi yleisempää kuin miehillä.

Perintötekijät vaikuttavat osaltaan siihen, miten tiheäksi luu kasvaa nuorena tai miten nopeasti se myöhemmällä iällä hajoaa. Lisäksi hormonit säätelevät luun määrää.

Elintavoilla voi kuitenkin merkittävästi vaikuttaa luuston kuntoon. Osteoporoosin riskiä kasvattavat liikunnan vähäisyys, tupakointi, syömishäiriöt, vaihdevuosien alkaminen varhain sekä kalsiumin ja D-vitamiinin saannin vähäisyys. Myös monet sairaudet ja lääkitykset vaikuttavat kalsiumaineenvaihduntaan.

Näin vahvistat luitasi

Säännöllinen ja monipuolinen kuormitus vahvistaa luita. Kun luusto saa liikunnasta ärsykkeitä, se myös ottaa elimistöstä vahvistumiseen tarvittavia ravintoaineita.

Luuston lujuuden rakentamiseen ja ylläpitämiseen tarvitaan kalsiumia. Sen imeytymistä edistää tasainen saanti ravinnosta pieninä annoksina pitkin päivää. Iän myötä kalsiumin imeytyminen heikkenee ja ikääntyessä suositellaankin kalsiumvalmisteiden käyttöä, jos saanti ruuasta jää niukaksi. Kalsiumlisä kannattaa ottaa aterian yhteydessä ja useammassa erässä.

D-vitamiinia tarvitaan luuston kasvun, kehityksen ja uusiutumisen tukemiseen. Suomessa auringosta ei ympäri vuoden saa riittävästi D-vitamiinia, jolloin vitamiini tulee saada ravinnosta tai D-vitamiinilisästä.

Mistä tiedät luiden heikentyneen?

Luiden heikentyminen ei tunnu, ja ensimmäinen näkyvä oire saattaakin olla luun murtuminen suhteellisen vähäisestä kolhusta. Jos luiden kunto huolettaa, tiheys on mahdollista selvittää mittauksella.

Artikkelin asiantuntijana on ravintolisien kehityspäällikkö Maria Skarp Orionilta.

teksti: Johanna Paasikangas-Tella