Luu kaipaa rakennusaineita

Luu uusiutuu läpi elämän. Se tarvitsee siihen vitamiineja ja kivennäisaineita.

1. Kalsium on luuston tärkein rakennusaine.

Se tekee luusta kovan. Ikääntyneillä kalsiumin imeytyminen heikkenee ja liukeneminen luusta kiihtyy, mikä jouduttaa luun haurastumista.

2. Kalsiumin tarve kasvaa iän myötä.

Lasten päivittäinen kalsiumsuositus on 600 ja aikuisten 800 milligrammaa. Kalsiumlisä kannattaa ottaa ruoan yhteydessä ja useammassa erässä.

3. D-vitamiini on tarpeen kalsiumin imeytymiselle.

Kalsium ja D-vitamiini yhdessä voivat vähentää iäkkäiden murtumariskiä. D-vitamiini huolehtii myös lihasten kunnosta ja ehkäisee siten kaatumisia.

4. D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus lapsille ja aikuisille on 10 ja ikääntyneille 20 mikrogrammaa.

Ikääntyessä D-vitamiinin saanti sekä ravinnosta että auringosta usein vähenee. D-vitamiinin imeytyminen tehostuu, kun nauttii sen samaan aikaan rasvaa sisältävän ruoan kanssa.

5. Magnesium kovettaa luuta.

Se vaikuttaa varsinkin sen pintaan, kuoriluuhun.  Naiset tarvitsevat magnesiumia päivittäin 280 ja miehet 350 mikrogrammaa.

6. Mikroravinteet ovat luulle välttämättömiä.

K-vitamiini, mangaani ja sinkki tukevat luun muodostusta. C-vitamiinia tarvitaan luun kollageenin eli tukisäikeiden rakentumiseen.

 

Asiantuntijana kehittämispäällikkö Maria Skarp, Orion Pharma

 

Tutustu Orionin kalsiumvalmisteisiin Itsehoitoapteekissa.