C-vitamiinista hyötyä flunssaa vastaan

Flunssalta tuskin voi täysin suojautua, mutta C-vitamiinin avulla sen oireita voi hieman lyhentää. Tuoreen tutkimuskatsauksen perusteella C-vitamiinilisät saattavat myös pienentää flunssan riskiä kovan fyysisen rasituksen aikana.

Arvostetun Cochrane-tutkijaverkoston katsauksessa käytiin läpi kaikki C-vitamiinin flunssavaikutuksia selvittäneet tutkimukset, ja niiden perusteella C-vitamiinin avulla aikuiset voivat lyhentää flunssiaan noin 8 prosenttia ja lapset 14–18 prosenttia. Käytännössä tämä merkitsee noin yhtä päivää. Oireet myös saattavat hieman lievittyä C-vitamiinin avulla.

Säännöllinen C-vitamiinilisien käyttö ei tutkimusten perusteella ehkäise flunssaa normaalioloissa, mutta maratoonareilla, sotilailla ja hiihtäjillä tehdyt kokeet viittaavat siihen, että kovan rasituksen aikana C-vitamiini voi puolittaa riskin sairastua flunssaan.

C-vitamiini on turvallinen vitamiini, joten vaikka sen flunssavaikutus on vähäinen, voi vitamiinilisiä huoletta kokeilla flunssaoireiden lievittämiseen, tutkijat toteavat. Jos C-vitamiininsa hankkii hedelmistä, marjoista ja vihanneksista, saa samalla myös niiden muut terveyshyödyt.

Linkki tutkimukseen: (Cochrane Database of Systematic Reviews 2013;DOI:10.1002/14651858.CD000980.pub4)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub4/abstract

Lähde: Uutispalvelu Duodecim