Aivot kaipaavat B12-vitamiinia

Väsymys, henkisen suorituskyvyn lasku ja muistin pätkiminen voivat olla merkkejä B12-vitamiinin puutteesta. 

B12-vitamiini on tärkeä hermoston ja muistin toiminnalle sekä veren puna- ja valkosolujen muodostumiselle. Sen puute voi aiheuttaa anemiaa, henkisen suoriutumisen vaikeutta ja muistin häiriöitä.

Aikuisilla B12-vitamiinin vähimmäistarve on 2–2,4 mikrogrammaa päivässä. Sekaravintoa syövä saa päivittäin keskimäärin 5–8 mikrogrammaa B12:ta. Elimistö pystyy varastoimaan vitamiinia muutaman milligramman verran, joten puutostilan syntyminen voi viedä vuosia.

Puutostila liittyy yleensä imeytymishäiriöihin ja yksipuoliseen ruokavalioon. Etenkin vegaanit ovat vaaravyöhykkeellä, koska B12-vitamiinia saa vain eläinperäisistä tuotteista, kuten lihasta, kalasta ja maitovalmisteista. Puutetta voi tulla myös Crohnin tautia ja keliakiaa sairastaville sekä pitkään mahansuojalääkkeitä käyttäneille. Iäkkäillä imeytymisongelmat ovat tavallisia mahalaukun muutosten, lääkitysten ja sairauksien takia.

B12-vitamiinin puutosoireet voivat kehittyä niin salakavalasti, että niihin tottuu eikä oireita osaa epäillä vitamiinivajeeksi. Jos muistin pätkiminen huolestuttaa ja arjessa selviäminen on hankalaa, kannattaa käydä lääkärillä tai muistihoitajalla. Muistitesti ja B12-vitamiinitason mittaus verikokeella antavat selvyyden asiaan.

B12-vitamiinilisä voi korjata puutteen aiheuttaman muistisairauden, mutta pitkäkestoisen puutteen jälkeen voi jäädä myös palautumattomia muutoksia.

Asiantuntijana lääkäri Tiia Ngandu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Tutustu Orionin B12-valmisteisiin:
Beko Strong B12

Beko Strong B12 suussahajoava tabletti 1 mg