Turvotus, ilmavaivat, närästys, ripuli – näin hoidat vatsavaivat itse

Turvotuksesta, ilmavaivoista, ripulista ja ummetuksesta kärsii jopa viidennes suomalaisista. Vaivoja voi hoitaa hyvin itse. Pitkittyneen vatsavaivan syy kannattaa selvittää.

1. Elintavat ovat tärkeitä

Ummetusta voi hoitaa lisäämällä liikuntaa ja ruokavalioon kasvikunnan tuotteita ja kokojyväviljoja. Luonnon kutsua pitää kuunnella ja luopua pidättelystä. Apteekista voi hankkia kuituvalmisteita, jotka edistävät suolen toimintaa.

2. Välttämisdieetti

Turvotuksen ja ripulin hillitsemiseksi voi kokeilla välttämisdieettiä, eli jättää pois oireita aiheuttavia ruoka-aineita, kuten sipulin, kaalin, herneet ja pavut.

3. Pitkittynyt ripuli ja vatsakivut voivat kertoa sairaudesta

Pitkittynyt ripuli ja vatsakivut voivat olla merkkejä sairauksista, varsinkin jos oireina on laihtumista, kuumeilua, verisiä ulosteita ja oksentelua. Oireiden syy on syytä selvittää.

4. Taustalla kasvain, keliakia tai suolistosairaudet

Pahalaatuisen kasvaimen mahdollisuus kasvaa yli 50-vuotiailla. Nuoremmilla oireilu voi liittyä keliakiaan, laktoosi-intoleranssiin tai tulehduksellisiin suolistosairauksiin.

5. Pitkittynyt närästys voi olla refluksitautia

Närästys on yksi tavallisimmista ylävatsan vaivoista. Kun vaiva häiritsee päivittäin, puhutaan refluksitaudista. Taudin oireita voi hoitaa laihduttamalla ylipainon pois, välttämällä mahaa ärsyttäviä ruokia ja runsaita aterioita pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Refluksitauti vaatii myös lääkityksen.

Asiantuntijana gastroenterologian erikoislääkäri Petri Pesonen.