Näin ehkäiset ripulin matkalla

Turistiripuli on matkailijan yleisin vaiva. Ripulia ja muita vatsavaivoja, kuten ummetusta, närästystä, ilmavaivoja ja ruokamyrkytyksiä, voi onneksi ennaltaehkäistä.

1. Juo vain puhdasta vettä

Puhdas vesi on kaikkein tärkein vatsavaivojen, etenkin ripulin, ehkäisyssä. Jos vesijohtovesi ei ole varmasti puhdasta ja juomakelpoista, kannattaa juoda pullovettä.

2. Syö kypsennettyä ja laadukasta ruokaa

Kylmät kastikkeet, majoneesit, jäätelö ja kylmät salaatit ovat erinomaisia bakteerien kasvualustoja. Pyri syömään kypsennettyä ja tuoretta ruokaa sekä hedelmiä, jotka voit kuoria itse.

3. Desinfioi kädet

Käsien pesu ja desifiointi käsidesillä ennen ruokailua ja wc:ssä käynnin jälkeen tuhoaa ison osan bakteereista. Pöpöt tarttuvat useimmiten juuri omien käsien kautta.

4. Käytä maitohappobakteereja

Maitohappobakteerit sopivat kaikille ja niistä saattaa olla hyötyä suoliston vastustuskyvyn lisäämisessä. Maitohappobakteerikuuri kannattaa aloittaa pari päivää ennen matkaa, jatkaa koko matkan ja pari päivää matkan jälkeen.

5. Syö kuituja ja liiku

Matkalla ruokavalio muuttuu ja liikunta jää helposti vähiin. Seurauksena voi olla ummetus, turvotus tai närästys. Pidä huolta, että liikut riittävästi, juot runsaasti vettä ja saat ruuasta tarpeeksi kuituja. Myös runsas alkoholinkäyttö ja tulinen ruoka voivat ärsyttää vatsaa, joten pysy kohtuudessa. Jos vatsakipuun liittyy kuumetta tai ripuli tai oksentelu on rajua ja kestää pitkään, on aina syytä hakeutua lääkärin hoitoon.

Asiantuntijana farmaseutti Henri Miettinen.

Teksti: Suvi Huttunen