Rautainen tammikuu 3/4: yhden jalan maastaveto ja kulmasoutu

Liikkeen vaikutusalueet: keskivartalo, pakarat ja takareidet (haasteessa myös selkä ja hauis).

Tarkista kahvakuulaohjaaja Elina Anttikosken muistilista ja haasta tasapainosi!

 

 

  • Seiso oikean jalan varassa kahvakuula vasemmassa kädessä. Ota katseella kiintopiste edestä.
  • Kallista ylävartaloa lantiosta eteenpäin ja anna kahvakuulan laskeutua samalla kun vasen jalka nousee takana ylös. Oikean jalan tukipolvi pysyy pehmeänä. Pidä selkä suorana viemällä lapaluita kohti toisiaan ja tavoittele loppuasennossa vaakaa.
  • Älä kosketa kahvakuulalla lattiaa, vaan nosta ylävartalo takaisin ylös. Tee liike uudestaan laskematta vasenta jalkaa maahan.
  • Toista 20 sekunnin ajan ja pidä sen jälkeen 30 sekunnin tauko. Tee sama toisella puolella. Toista sarja 2–3 kertaa. Pidempi aika tuo lisää tehoja treeniin.

 

 

Haaste: Kulmasoutu

Lisää vaa’assa kulmasoutu vetämällä kahvakuula kyynärpää edellä ylös. Pyri nostamaan kuula kylkeen asti. Nouse kulmasoudun jälkeen ylös ja toista liike. Muista tasapainoilla koko ajan yhden jalan varassa.

Elina Anttikosken vinkki:

”Selän asento on tärkein, joten nosta jalka vain niin korkealle kuin oma liikkuvuus ja tasapaino sen sallivat.”

Aiemmin opittua:

Etuheilautus
Leveä kyykky ja pystysoutu

Kahvakuulaohjaaja ja malli: ryhmäliikuntavastaava, Personal Trainer Elina Anttikoski

Teksti: Maria Nokkonen
Kuvat: Susa Junnola