Rautainen tammikuu 1/4: Etuheilautus

Liikkeen vaikutusalueet: keskivartalo, pakarat, reidet ja hartiat.

Tarkista kahvakuulaohjaaja Elina Anttikosken muistilista ennen treeniä ja anna kuulan heilua!

 

  • Ota lantiota aavistuksen leveämpi haara-asento ja roikota kahvakuulaa jalkojen välissä. Varo puristamasta kuulaa liikaa käsillä, sormiote riittää.
  • Heilauta kuulaa eteen ja ylös ojentamalla jalat ja työntämällä lantiota voimakkaasti eteenpäin. Kasvata liikettä muutaman toiston myötä. Riittää, että kuula heilahtaa silmien korkeudelle.
  • Anna kuulan laskeutua rennosti alas omalla painollaan ja tee kyykyn kautta heilautus uudestaan.
  • Toista 20 sekunnin ajan ja pidä sen jälkeen 30 sekunnin tauko. Toista sarja 2–3 kertaa. Pidempi aika tuo lisää tehoja treeniin.

 

 

Haaste: Yhden käden etuheilautus

Käytä liikkeessä hieman kevyempää kuulaa. Pidä vapaa käsi joko lantiolla tai suorana sivulla. Yhden käden liike haastaa enemmän keskivartaloa, koska painopiste on vartalon toisella puolella.

Elina Anttikosken vinkki:

”Oikeaoppinen etuheilautus ei tunnu lainkaan käsissä – voima lähtee lantiosta ja jaloista.”

Kahvakuulaohjaaja ja malli: ryhmäliikuntavastaava, Personal Trainer Elina Anttikoski.

Teksti: Maria Nokkonen
Kuvat: Susa Junnola