Perinteinen hiihtotyyli on monelle helpoin

Hiihto on liikuntalaji, joka kehittää monipuolisesti kuntoa, lihaskestävyyttä ja tasapainoa. Tehokkuudestaan huolimatta hiihto on pehmeää liikuntaa, sillä siinä ei synny lainkaan niveliin tai jalkoihin kohdistuvaa iskua.

Perinteisen hiihtotyylin kolme eri tekniikkaa

Vuorohiihto tai vuoropotku on monille helpoin ja luontevin tekniikka, sillä sen rytmi muistuttaa kävelyä. Kun lähdet liikkeelle, paino on kokonaan liukuvalla jalalla ja vartalo suuntautunut eteenpäin. Uutta potkua varten voi kuvitella läimäisevänsä suksia vuorotellen latuun. Anna potkun rullata päkiälle saakka. Vuorohiihtoa käytetään erityisesti ylämäessä.

 



Yksipotkuisen tekniikan rytmitys on potku, työntö sauvoilla ja liuku. Ponnistus tapahtuu yhdellä jalalla kerrallaan. Kun ponnistat liukuun, paina suksea kiinni latuun ennen kuin potkaiset. Muista suoristaa ylävartalo potkujen värissä ja tuoda lantiota eteen, muuten jäät koko ajan liian kyyryyn.

Tasatyöntö on perinteisen hiihdon tekniikoista nopein. Työnnön alussa kädet ovat hieman koukussa ja painopiste päkiöillä. Iske sauvat lumeen jalkojen kohdalla ja aloita työntö vatsalihaksista. Katse seuraa nyrkkejä ja kädet ojentuvat suoriksi ennen kuin ne ovat lantion kohdalla. Polvet joustavat, mutta lantio pysyy ylhäällä. Vie työntö loppuun. Kun nouset työnnöstä, älä jätä peppua taakse vaan tuo lantio takaisin eteen.

Tekniikkaa on helppo parantaa

Hiihtotekniikkaa on helppo kehittää vaikkapa hiihtolenkkien alussa tehtävien tekniikkaharjoitusten avulla. Valitse harjoitusvinkeistä aina yksi vinkki kerrallaan ja keskity siihen.

Entinen hiihtomaajoukkueen valmentaja, nykyinen Lapin urheiluopiston valmennuskeskuksen päällikkö Eero Hietanen muistuttaa, että sekä perinteisessä että luisteluhiihdossa tärkeintä on tasapaino, liukuminen ja painonsiirto sukselta toiselle.

”Aloita tekniikkaharjoittelu itsellesi helposta harjoitteesta ja etene kohti vaikeampaa. Tee liikkeet ensin hitaasti ja nopeuta suoritusta taidon kehittyessä”, Hietanen vinkkaa.

Tekniikkavinkit perinteiseen tyyliin

1. Älä ota sauvoja. Laita suksi vain toiseen jalkaan. Voit tehdä harjoitteen loivaan alamäkeen, jolloin voit keskittyä ainoastaan tasapainon hakemiseen ja suksen liukuun. Älä anna lantion romahtaa alas ja pidä polvet pehmeinä ja joustavina.

2. Jatka yhdellä suksella. Lisää harjoitukseen potku. Tee potku vapaalla jalalla, pidä jalkaterä koko potkun ajan ladun suuntaisena. Anna potkussa potkaisevan jalan jalkaterän rullata kantapäältä päkiälle tarvittavan pidon aikaansaamiseksi.

3. Lisää vaikeutta. Tee potku, anna suksen liukua ja tee liukuvalla eli suksijalalla pieni hypähdys ja alastulo samalle jalalle. Tämä harjoitus opettaa painonsiirtoa ja tasapainoa.

4. Tee edelliset harjoitteet myös toisella jalalla.

5. Laita sukset molempiin jalkoihin. Keskity nyt ponnistamaan vain toisella jalalla. Hae ponnistukselle oikea paikka hieman liukuvan jalan etupuolelta. Tee kaksi ponnistusta samalla jalalla ja vaihda sitten puolta.

6. Pidä sukset jaloissa, mutta jätä sauvat edelleenkin pois. Tarkkaile keskivartalon, hartioiden ja pään asentoa. Lähde korkeasta liukuasennosta ja kun ponnistat, hartioissa voi näkyä tai tuntua pieni nykäys eteen alas. Samalla liukujalassa tapahtuu pieni notkahdus eteen. Vaihda jalkaa. Yritä löytää rento rytmi ja tunne miten paino siirtyy sukselta toiselle.

7. Ota sauvat käsiin. Ota sauvoja kiinni puolivälistä ja hiihdä vuorohiihtoa ilman sauvan pistoja. Lähde potkuin liikkeelle, ja kun rytmi on löytynyt, lisää sauvatyö. Huomaa, että sauvan pistopaikka on noin varpaiden tai siteiden tasolla.

Teksti: Johanna Aatsalo
Kuvat ja video: Suomen Latu
Lähteet: Suomen hiihtoliitto, Suomen Latu, Suomen Hiihdonopettajat

Luisteluhiihto on vauhdin hurmaa

Lisätietoa hiihdosta Suomen Ladun kotisivuilta sekä perinteisen hiihdon tekniikkaohjeita oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=fMUHPmeVFBA