Luisteluhiihto on vauhdin hurmaa

Luisteluhiihdossa ylävartalon ja käsien käytöllä on suurempi merkitys kuin perinteisellä tyylillä hiihdettäessä. ”Luisteluhiihdossa korostuvat tasapaino, rytmi ja liukuminen. Aloita harjoittelu tasaisessa maastossa ja muista, että suksen pitäisi liukua koko ajan eteenpäin”, entinen maajoukkuevalmentaja, nykyisin Lapin urheiluopiston valmennuskeskuksen päällikkö Eero Hietanen vinkkaa.

Hietasen mukaan harrastelijahiihtäjien suurin ongelma luisteluhiihdossa on puutteellinen painonsiirto. Hiihtäjän paino jää liian keskelle usein heikon tasapainon vuoksi. Jos joutuu varmistelemaan pystyssä pysymistä, kannattaa harjoitella helpoissa tasaisissa maastoissa.

Hietanen suosittelee myös panostamaan oikeisiin välineisiin. Hyvä luistelusuksi on vakaa ja jäykkä, hiihtäjän painon mukaan valittu.  Jos luistelee liian löysillä suksilla, hiihto vaatii enemmän voimaa ja väsyttää nopeammin. Vääränlaisilla välineillä luisteluhiihdon nautinto katoaa nopeasti.

Kaksi perustekniikkaa

Perusluistelu eli kuokka eli Mogren on yleisin luistelutekniikka, jonka hiihtäjä tavallisesti oppii ensimmäisenä. Nimi kuokka juontaa juurensa käsien hieman koukkivasta liikkeestä. Kuokassa sauvatyöntö tehdään vain toiselle puolelle. Sauvat ja työntöpuolen suksi osuvat lumeen yhtä aikaa siten, että työntöpuolen sauva on hieman edempänä.

Wassbergissä eli vassussa tasatyöntö tehdään jokaiselle potkulle. Työnnön ajoitus on siis sama kuin Mogrenissa, mutta se tehdään jokaiselle potkulle. Tekniikka sopii parhaiten tasaiseen maastoon ja loiviin ylämäkiin. Tyyli vaatii hyvää tasapainoa ja rytmiä.

Tekniikkavinkit luistelutyyliin

Vapaassa hiihtotavassa tarvitaan uskallusta ja taitoa seistä tasapainossa yhdellä liukuvalla suksella.

1.Tarkista ensin hiihtoasentosi. Luistelussa hiihtäjän vartalo on suorassa linjassa liukuvan suksen päällä. Nilkasta, polvesta ja lantiosta menee suora linja päähän saakka. Katse on suunnattu etualaviistoon. Pidä hartiat rentoina. Tarkista, että asentosi ei ole istuva.

2. Jätä sauvat pois. Aloita tekniikkaharjoittelu kävelemällä kuin pingviini. Liu’uta suksia puolelta toiselle ja tunne sivuttaisheilahduksen eteenpäin vievä voima. Siirrä paino reilusti liukuvalle sukselle.

3. Tee pingviinikävelystä luistelumaisempaa ja lisää ponnistusta. Liuku pitenee. Tarkista, että suksi liukuu tasapohjalla eikä kanteillaan.

4.Tuo suksi kunnolla vartalon alle, josta alkaa uusi ponnistus. Uskalla mennä suksen päälle ja liukua.

5.Yritä luistella ympyrää, potku vain ulkosuksella. Molempia puolia voit harjoitella luistelemalla kahdeksikkoa.

6. Ota sauvat käteen ja aloita sauvatyöskentely. Sauvatyö tulee kaksipotkuisessa luisteluhiihdossa liu’un alkuun. Suksi ja sauva tulevat samanaikaisesti lumeen ja työntö alkaa.

7. Huomioi, että vartalo ja hartialinja kulkevat etenemissuuntaan.

8. Voit rytmittää hiihtoa toistamalla mielessä työntö-potku-potku.

9. Älä päästä suksikulmaa (auraa) liian suureksi vaan pidä se mahdollisimman pienenä.

Teksti: Johanna Aatsalo
Kuvat ja video: Suomen Latu
Lähteet: Suomen hiihtoliitto, Suomen Latu, Suomen Hiihdonopettajat

Perinteinen hiihtotyyli on monelle helpoin

Lisätietoa hiihdosta Suomen Ladun kotisivuilta sekä luisteluhiihdon tekniikkaohjeita oheisesta linkistä: http://www.youtube.com/watch?v=a1NTc54iEeA