Lempeästi parempaan kuntoon

Avain hyvään oloon ja pysyvästi parempaan kuntoon on elintavoissa ja pitkäjänteisyydessä. Bloggari Hanna Viljakainen liikkuu tavoitteellisesti ja huolehtii, että suunta on koko ajan oikea.

Hanna Viljakainen on päättänyt tulla parempaan kuntoon. Hän havahtui pari vuotta sitten siihen, että jotakin täytyy tehdä. ”Kun lapsi syntyi, huomasin, että olin päästänyt itseni huonoon kuntoon.”

 Viljakainen alkoi ottaa aikaa kuntoilulle ja etsiä itselleen sopivaa lajia. ”Crossfit-innostus syntyi aiheesta tehdyn dokumentin kautta. Tekeminen näytti monipuoliselta ja hauskalta.”

Kuntoremonttinsa alusta alkaen Viljakainen on myös kirjoittanut edistymisestään blogia. Hän haluaa kannustaa muitakin pienten lasten äitejä huolehtimaan myös itsestään. Bodyprojektin seuraajat saavat lukea rehellistä tarinaa myös vaikeista hetkistä ja motivaation etsimisestä. ”Blogin kirjoittamisen olin aloittanut jo ennen kuntoremonttiani. Olen huomannut, että se on minulle sopiva tapa purkaa ajatuksiani. Nyt oli helppo alkaa kertoa siellä myös kuntoni kohottamisesta.”

Ole armollinen

Viljakaisen oma aiempi kuntoilutausta on varsin tavallinen. ”Ennen crossfitiä olin kyllä käynyt kuntosalilla, mutta siellä en oikein tuntunut saavan tuloksia aikaan.”

Uuteen innostukseen liittyi halu kehittää liikkuvuutta ja terveyttä monipuolisesti. ”Halusin välttää selkävaivat ja muut liikkumattomuudesta syntyvät ongelmat. Ajattelin, että olisi kiva olla sellaisessa kunnossa, että on helppoa vaikka kiivetä puuhun.”

Viljakainen on sitä mieltä, että kaikki pystyvät jonkinlaiseen muutokseen, kunhan tavoite on realistinen ja tahto vahva. ”Itselleen pitää antaa muutokseen tarvittu aika. Kyllä se sieltä syntyy.”

Alku usein hankalaa

Ensimmäisellä crossfit-tunnilla kaikki ei Viljakaisella sujunut aivan kuin elokuvassa. ”Alkuun, siinä nelisen kuukautta synnytyksen jälkeen, en pystynyt tekemään oikeastaan mitään. Mutta ohjaaja neuvoi kaikista liikkeistä helpotetun version.”

Vähitellen Viljakainen pystyi lisäämään treeniin lisää haastetta ja liikkuminen on muuttunut sen myötä innostavaksi. ”Treenaaminen on antanut paljon enemmän kuin odotin. Tunneilla on myös hyvää seuraa ja motivaatio tulee paljolti sieltä henkiseltä puolelta.”

Jo lähes vuoden ajan Viljakainen on käynyt treeneissä viisi kertaa viikossa. Kunto on kohentunut tasaisesti ja kiloja on lähtenyt hiljakseen. Tavoitteena on pudottaa edelleen kevään mittaan 10-15 kiloa, jos se luonnostaan lähtee. ”Otan tämän aika joustavasti. Nopeat tulokset eivät ole minulle niin tärkeitä kuin oikean suunnan säilyttäminen.”

Muita Viljakainen haluaa motivoida ajatuksella, että kuntoilu ja muu itsestä huolehtiminen tehdään nimenomaan itseä varten. ”Etsi oma laji, josta pidät. Älä turhaan yritä ottaa mallia muista.”

Teksti Johanna Paasikangas-Tella