Avantouinti virkistää ja vahvistaa

Oletko jo uskaltanut pulahtaa avantoon? Fysiologi Juhani Smolander kertoo, miten kylmä vesi vaikuttaa kehoon ja terveyteen.

Kylmään veteen pulahtaminen aiheuttaa elimistössä fysiologisen stressireaktion, jolloin ihon pintaverenkierto heikkenee voimakkaasti, verenpaine nousee, hapen tarve lisääntyy ja hengitys saattaa jopa salpautua. Myös stressihormoni noradrenaliinia alkaa erittyä nopeasti, fysiologi Juhani Smolander luettelee. ”Kyse on kuitenkin myönteisestä stressistä, sillä uimarit kokevat pulahduksen jälkitilan miellyttävänä”, Smolander huomauttaa.

Avantouinti parantaa vastustuskykyä

Tutkimusten perusteella tiedetään, että hyinen kylpy parantaa vastustuskykyä. ”Säännöllinen avantouinti lisää antioksidanttiaktiivisuutta, ja valkosolujen toiminnassa tapahtuu myönteisiä muutoksia. Solutasolla uimari karaistuu kylmälle.” Vaikutukset alkavat tulla jo parissa viikossa, jos käy uimassa esimerkiksi kolme kertaa viikossa.

Kylmästä vedestä apua kolotuksiin

Smolanderin mukaan avantouinti sopii erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista kärsiville. Fysiologisesti tiedetään, että kylmä vaikuttaa terapeuttisesti erilaisiin kipuihin ja särkyihin, sillä se vähentää niveliä hajottavien entsyymien toimintaa. ”Moni kokee, että erilaiset pienet krempat ja kolotukset jäävät avantoon. Myös monet reumaa sairastavat kokevat saavansa apua vaivoihinsa.”

Avannon laidalta voi ammentaa henkistä hyvinvointia

Avantouinti lisää myös henkistä hyvinvointia. Mielekäs tekeminen vapaa-ajalla lisää tyytyväisyyttä elämään ja auttaa jaksamaan arjessa. Myös saunan lauteilla hankittu sosiaalinen verkosto, jossa ei kysellä titteleitä, on monelle tärkeä. ”Avantouimareita tutkittaessa on havaittu, että he ovat jo valmiiksi aika hyvinvoivia ihmisiä. Avantouinti lisäsi hyvinvoinnin kokemuksia entisestään”, Smolander toteaa.

Näin pääset avantouinnissa alkuun

Yleensä avantouinti sopii kaikille terveille ja uimataitoisille. Jos sinulla on jokin terveysongelma, keskustele asiasta etukäteen lääkärisi kanssa. Kehon ääreisosat kylmenevät vedessä kaikkein nopeimmin. Jalat ja kädet kannattaa suojata neopreenihanskoilla ja pää lämpimällä pipolla.

Lihaksia on hyvä lämmitellä ennen kuin menet avantoon. Esimerkiksi sauvakävely sopii hyvin lämmittelyksi. Saunasta ei saa mennä suoraan avantoon. Anna kehon viilentyä muutama minuutti ennen pulahdusta.

Ensimmäisillä kerroilla kylmä vesi saattaa aiheuttaa hengityksen salpautumisen. Se on normaali reaktio, joka menee ohi. Ennen avantoon menoa vedä keuhkot täyteen ilmaa ja veteen mennessä puhalla ilma rauhallisesti ulos.

Viivy avannossa aluksi vain muutama sekunti ja pidennä aikaa vähitellen sinulle sopivaksi. Omien tuntemusten kuunteleminen on tärkeää.     

Lue myös avantouimarin kokemuksista: "Avantouinti on elämäntapa"

Vinkit fysiologi Juhani Smolander ja Suomen Latu

Asiantuntijana dosentti Juhani Smolander, joka toimii tällä hetkellä vierailevana professorina Lundin yliopistossa kylmätutkimuksen alalla 

Teksti: Hanna Vilo