Voiko flunssan ehkäistä?

Lyhentääkö c-vitamiini flunssaa? Suojaako juuri sairastettu flunssa uusilta? Voiko flunssa olla minulle vaarallinen? Lue lääkärin vastaukset yleisimpiin väitteisiin flunssasta.

C-vitamiini lyhentää flunssaa.

C-vitamiini saattaa hieman lyhentää oireiden kestoa.

Mitä useammin niistän, sitä tehokkaammin pöpöt poistuvat elimistöstä.

Nenäeritteessä on paljon flunssaviruksia. Niistäminen ei kuitenkaan poista niitä kokonaan elimistöstä.

Tupakoivat sairastuvat flunssaan muita useammin.

Tupakointi heikentää yleistä vastustuskykyä ja haittaa hengitysteiden puolustusmekanismien toimintaa.

Lapsia flunssa kiusaa useammin, koska heidän vastustuskykynsä on vielä heikko.

Vastustuskyvyn lisäksi lapsien nuhakuumeiden määrään vaikuttaa myös suurempi tartuntojen määrä.

Flunssa on vaarallinen vain vanhuksille.

Vakavia flunssan komplikaatioita voi tulla minkä ikäisillä tahansa.

Flunssa iskee, jos palelen ulkona.

Vilustuminen itsessään ei aiheuta flunssaa. Elimistön stressitekijänä se voi heikentää vastustuskykyä.

Sairastin juuri flunssan – en siis voi sairastua uudelleen samalla flunssakaudella.

Flunssaviruksia on satoja. Uudelleensairastuminen vasta olleen flunssan jälkeen on mahdollista.

Flunssavirus leviää flunssaisen yskiessä tai aivastaessa lähelläni, mutta jos käytän käsidesiä tunnollisesti, en sairastu.

Tärkein flunssan leviämisen ehkäisykeino on hyvä käsihygienia. Täydellistä suojaa flunssaa vastaan sekään ei anna, sillä flunssavirukset leviävät myös pisaratartuntana ilman kautta.

Flunssan voi hikoilla pois.

Kevyt kuntoiluliikunta on turvallista aloittaa voimien rajoissa vasta yleisoireiden (kuume, säryt) mentyä ohi.

Asiantuntijana lääkäri Jukka Pätsi Pellon terveyskeskuksesta.

Teksti: Jenni Leukumaavaara