Mikä auttaa flunssaan? Lääkäri vastaa.

Vanhan kansan mukaan flunssa kestää hoitamattomana kaksi viikkoa, hoidettuna 14 vuorokautta. Onko näin? C-vitamiinilisä voi lyhentää oireiden kestoa hieman, mutta varsinaista paranemista edistävää hoitoa ei ole. Entä miten tupakointi vaikuttaa flunssaan? Onko flunssa vaarallinen vain vanhuksille? Pellon terveyskeskuksen lääkäri Jukka Pätsi vastaa väittämiin.

Vitamiinilisistä C ja D ehkäisevät flunssaa. Myös probioottien nauttiminen ehkäisee flunssaa.

C-vitamiini ei estä flunssaa, mutta flunssan aikana se saattaa hieman lyhentää oireiden kestoa. D-vitamiinilisä ja probioottien käyttö saattaa ehkäistä flunssaan sairastumista, mutta tutkimusnäyttö ei ole aukotonta.

Mitä enemmän ja useammin niistän, sitä tehokkaammin pöpöt poistuvat elimistöstä.

Nenäeritteessä on paljon flunssaviruksia. Niistäminen ei kuitenkaan poista niitä kokonaan elimistöstä.

Tupakoivat sairastuvat flunssaan muita useammin.

Tupakointi heikentää yleistä vastustuskykyä ja haittaa hengitysteiden puolustusmekanismien toimintaa.

Lapsia flunssa kiusaa useammin, koska heidän vastustuskykynsä on vielä heikko. Vaarallinen flunssa ei kuitenkaan ole kuin vanhuksille.

Vastustuskyvyn lisäksi lapsien nuhakuumeiden määrään vaikuttaa myös suurempi tartuntojen määrä. Vakavia flunssan komplikaatioita voi tulla minkä ikäisillä tahansa.

Flunssa iskee, jos menen kylmällä ilmalla ulos ilman takkia tai märillä hiuksilla.

Vilustuminen itsessään ei aiheuta flunssaa. Elimistön stressitekijänä se voi heikentää puolustusmekanismien toimintaa. 

Sairastin juuri flunssan – en siis voi sairastua uudelleen samalla flunssakaudella.

Flunssaviruksia on satoja. Uudelleensairastuminen vasta olleen flunssan jälkeen on mahdollista.

Flunssavirus leviää flunssaisen yskiessä tai aivastaessa lähelläni, mutta jos käytän käsidesiä tunnollisesti, en sairastu.

Tärkein flunssan leviämisen ehkäisykeino on hyvä käsihygienia. Täydellistä suojaa flunssaa vastaan sekään ei anna, sillä flunssavirukset leviävät myös pisaratartuntana ilman kautta.

Flunssan voi hikoilla pois – kevyt liikunta siis kannattaa heti kun siltä tuntuu.

Kevyt kuntoiluliikunta on turvallista aloittaa voimien rajoissa vasta yleisoireiden (kuume, säryt) mentyä ohi.

Asiantuntija: lääkäri Jukka Pätsi Pellon terveyskeskuksesta

Teksti: Jenni Leukumaavaara