Kotikonstit käyttöön flunssan hoidossa

Tavallista flunssaa voi useimmiten hoitaa rauhassa kotona. Vanhat konstit toimivat edelleen ja apteekista löytyy myös uusia apuja.

Farmaseutti Minna Tervo neuvoo flunssaisia potilaita Myyrmannin apteekissa. Harva säästyy virusinfektioilta koko talvea, vaikka ennaltaehkäisy olisi huolellista. Helpotusta on saatavissa yhtä lailla tutuista kotikonsteista kuin apteekista saatavista lääkkeistä.

Tervo kehottaa puuttumaan oireisiin ripeästi, jotta ne eivät turhaan pahene. ”Heti, kun oireita alkaa ilmetä, pitäisi malttaa levätä ja juoda riittävästi lämmintä. Kun tukkoinen nenä vaivaa, avuksi voi ottaa keittosuolatipat ja nenäkannun.”

Käytä flunssatuotteita oikein

Jos avuksi otetaan avaavat nenätipat, on tärkeää noudattaa tuotepakkauksesta löytyviä ohjeita. ”Ohjeenmukaista käyttöaikaa ei saa ylittää. Kuivattavien tippojen yhteydessä olisi hyvä käyttää myös kosteutusta, kuten A-vitamiinisuihketta”, Tervo suosittelee.

Yskä voi pitkään jatkuessaan käydä voimille. ”Siihen voi ottaa oireita helpottavaa lääkettä kuuriluontoisesti, kunhan muistaa valita omiin oireisiin oikean yskänlääkkeen. Kutittavaan kurkkuun auttaa myös hunaja”, Tervo toteaa.

Jos oireet ovat jo ärhäkämmät ja kuumekin nousee, tulehduskipulääke voi olla paikallaan. Tervo muistuttaa, että lapsille parasetamoli on usein sopivampi vaihtoehto.

Näin katkaiset flunssan leviämisen

Tervo toivoisi, että ihmiset muistaisivat vanhat neuvot flunssakierteiden katkaisemiseksi. ”Lääkkeettömät konstit ovat helppoja: huolehditaan käsihygieniasta, ei pärskitä päin ja käytetään paperinenäliinoja, jotka heitetään käytön jälkeen roskiin.”

Oma lukunsa ovat päiväkoti-ikäiset lapset, jotka kuljettavat lelujaan mukana hoidossa. ”Lelut pitäisi kotiin tuotaessa pestä”, Tervo toteaa.

Tervo muistuttaa myös vastustuskyvyn vahvistamisesta. Kun vastustuskyky on vahva, virukset eivät välttämättä tartu ja jos flunssa kuitenkin iskee, oireet voivat jäädä lievemmiksi. ”Olisi tärkeää liikkua ja levätä riittävästi sekä kerätä väriä lautaselle. Erityisesti talvisaikaan moni hyötyisi myös immuunipuolustusta vahvistavista ravintolisistä. Kannattaa huolehtia, että saa riittävästi D-vitamiinia, C-vitamiinia ja sinkkiä”, Tervo kertaa.

Teksti: Johanna Paasikangas-Tella