Monivitamiini on nimensä mukainen: yhdessä tabletissa on useita vitamiineja ja hivenaineita juuri sen verran kuin elimistö tarvitsee päivittäin. ”Monivitamiinien koostumus perustuu kansallisiin ravitsemussuosituksiin. Tarve määritellään niin, että kyseinen määrä vitamiineja ja hivenaineita pitää puutostaudin loitolla”, kuvaa yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall Mehiläisestä.

Rosenvall kuitenkin muistuttaa, että monipuolisesta ja terveellisestä ruokavaliosta saa riittävästi vitamiineja. Monivitamiineista ei siis ole ravitsemuksen korvaajiksi, mutta niillä voi täydentää tilapäisesti puutteellista ruokavaliota. ”Tosin usein, jos ravitsemuksessa on puutteita, siitä puuttuu muutakin kuin vain vitamiineja. Jos ruokavalio jää satunnaisesti yksipuoliseksi, monivitamiineihin voi turvautua.”

Niukkaenerginen ruokavalio voi vaatia lisäravinteita

Monivitamiinien koostumus perustuu kansallisiin ravitsemussuosituksiin.

Rosenvall toteaa, ettei monivitamiineilla voi hoitaa sairauksia, mutta joissain tilanteissa kyseisistä valmisteista voi olla hyötyä. Esimerkiksi jos energian saanti jää vähäiseksi painonhallinnan vuoksi, lisäravinteita voi tarvita. ”Mutta jos noudattaa niukkakalorista VLC-dieettiä, samoista ravintovalmistepusseista saa myös vitamiinit ja hivenaineet.”

Vitamiinitarvetta voi olla toipilaalla, jolle on tehty muun muassa mahan tai suun alueen leikkaus. Tällöin parempi on kuitenkin nauttia ravintovalmisteita kuin vain yksittäisiä lisäravinteita, kuten vitamiinia. Moniruoka-allergiakin voi aiheuttaa vitamiinipuutosta.

Myös stressi tai raskas liikunta voi kuluttaa ravinteita enemmän kuin normaalisti.

Kaikki tarvitsevat D-vitamiinia

Monivitamiini sisältää muun muassa D-vitamiinia, jota tarvitaan lisäravinteena pohjoisilla leveysasteilla talvikaudella. Ravinnosta harvoin saa riittävää määrää, eikä auringosta ole kaamoksessa apua. Monivitamiinivalmisteessa on ravitsemussuositusten mukainen määrä D3-vitamiinia, 10 mikrogrammaa. Yli 60-vuotiaille suositellaan D-vitamiinilisää 20 µg eli mikrogrammaa vuorokaudessa. ”Monivitamiini on yksi keino varmistaa, ettei D-vitamiinista tule niukkuutta. Kaikki tarvitsevat sitä”, korostaa Rosenvall.

Monet käyttävät kalsiumlisää, ja Rosenvallin mukaan kalsium kulkee magnesiumin parina. Elimistö tarvitsee magnesiumia samassa suhteessa kuin kalsiumia, ja D-vitamiini auttaa kalsiumia imeytymään.

IHA d-vitamiini 570x250.jpg

Erityisruokavaliota noudattavien vegaanien kannattaa erityisesti huolehtia B12-vitamiinin saannistaan. Sen puutos on mahdollista, kun ruokavalioon ei kuulu eläinkunnan tuotteita. Rosenvall kehottaa vegaaneja mittauttamaan B12-tasonsa. ”Tätä vitamiinia elimistö tarvitsee vain pienen määrän ja se varastoituu maksaan pitkäksi aikaa, joten monivitamiini riittää puutoksen ehkäisyyn.”

Raskaana olevien ja imettävien on hyvä varmistaa, että he saavat riittävästi foolihappoa. Joissakin monivitamiinivalmisteissa on myös foolihappoa.

Monivitamiinia on turvallista käyttää

Monivitamiinivalmiste sisältää sekä vesi- että rasvaliukoisia vitamiineja. Vesiliukoisia C- ja B-vitamiineja pitäisi saada päivittäin. Parhaiten niitä saa ravinnosta.

Monivitamiini kannattaa nauttia esimerkiksi aamiaisen yhteydessä, sillä joillakin vitamiineilla on piristävä vaikutus. Herkkävatsaisten ei ole syytä ottaa valmistetta tyhjään mahaan. Jos käyttää säännöllisesti monivitamiinivalmistetta, muita ravintolisiä ei kannata nauttia samanaikaisesti ainakaan tarkistamatta suosituksia ja valmisteiden pitoisuuksia.

”Ei ole huono ajatus korvata vitamiinitarvetta tilapäisesti purkista otettavalla monivitamiinilla, jos ei ole aikaa paneutua miettimään ravitsemustaan. Monivitamiinia voi käyttää turvallisesti, eikä saantimäärä ylity, jos valmistetta käyttää ohjeen mukaan”, toteaa Rosenvall.

Hyötyä monesta vitamiinista

  • Monivitamiinivalmiste on hyvä keino turvata vitamiinien ja hivenaineiden saanti, jos ruokavalio on tilapäisesti epäterveellinen ja yksipuolinen. Parasta olisi kuitenkin pistää ravitsemus kuntoon.
  • Monivitamiinia on turvallista käyttää. Sen koostumus perustuu kansallisiin ravitsemussuosituksiin.
  • On hyvä muistaa, että ravitsemussuositusten mukaisesti monivitamiini ehkäisee vain puutostilaa. Jokaisen ihanteellinen vitamiinitaso voi olla jotain muutakin. D- ja B12-vitamiinitasot voi mittauttaa laboratoriossa.

Teksti: Tarja Västilä