1. Kasvissyöjä tarvitsee D-vitamiinilisän.

– Totta. Kasvissyöjät tarvitsevat perusruoan ohella D-vitamiinilisän. Lisän tarve on sitä suurempi, mitä tiukempi heidän ruokavalionsa on. Jos ei käytä esimerkiksi lainkaan maitotuotteita, ei hyödy maidon ja ravintorasvojen tuotannossa niihin lisätystä D-vitamiinista.

2. Luomusta saa riittävästi D-vitamiinia.

– Tarua. Käsittelemätön luomuruoka ei kalaa lukuun ottamatta sisällä tarpeeksi D-vitamiinia.

3. Laihduttaja tarvitsee D-vitamiinia luustolle.

– Totta. D-vitamiini on tärkeää luuston hyvinvoinnille. Laihduttajan D-vitamiinilisän tarve voi kasvaa, jos hän välttää maitoa ja rasvaa.

4. D-vitamiinin tarve kasvaa talvella.

– Totta. Ruokavaliosta riippumatta jokainen tarvitsee Suomen talvessa tablettimuotoista D-vitamiinilisää. Kesällä elimistöön kerääntynyt D-vitamiinivarasto hupenee nopeasti. Kun auringonvalo puuttuu, elimistöstä häviää noin 40 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä.

5. D-vitamiinin tarve on kaikilla suomalaisilla sama.

– Tarua. D-vitamiinin tarpeeseen vaikuttavat muun muassa ihonväri, ikä, auringonvalossa oleskelu, pukeutuminen ja se, viettääkö aikansa suurimmaksi osaksi sisätiloissa vai ulkona. Raskaana oleva tarvitsee D-vitamiinia tavallista enemmän. Myös sairaus voi kasvattaa D-vitamiinin tarvetta.

Asiantuntijana Helsingin yliopiston farmakologian emeritusprofessori Ilari Paakkari.

Teksti: Katri Saukkonen