1. Kalsium on luuston tärkein rakennusaine

Se tekee luusta kovan ja on tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina.

2. Kalsiumin tarve kasvaa iän myötä

Lasten päivittäinen kalsiumsuositus on 600 milligrammaa ja aikuisten 800 mg. Jos kalsiumin saanti ravinnosta jää niukaksi ja käyttää kalsiumlisää, se kannattaa ottaa ruoan yhteydessä ja useammassa erässä päivän aikana.

3. D-vitamiini on tarpeen kalsiumin imeytymiselle

D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja hyödyntämistä. D-vitamiini edistää myös luiden pysymistä normaaleina ja normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.

4. D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus lapsille ja aikuisille on 10 mikrogrammaa ja ikääntyneille 20 mikrogrammaa

Ikääntyessä D-vitamiinin saanti sekä ravinnosta että auringosta usein vähenee. D-vitamiinin imeytyminen tehostuu, kun nauttii sen samaan aikaan rasvaa sisältävän ruoan kanssa.

5. Magnesium ylläpitää luuston kuntoa

Magnesium vaikuttaa varsinkin sen pintaan, kuoriluuhun.  Naiset tarvitsevat magnesiumia päivittäin 280 mikrogrammaa ja miehet 350 mikrogrammaa.

6. Mikroravinteet ovat luulle välttämättömiä.

K-vitamiini, mangaani ja sinkki tukevat luun muodostusta. C-vitamiinia tarvitaan luun kollageenin eli tukisäikeiden rakentumiseen.

Asiantuntijana kehittämispäällikkö Maria Skarp, Orion Pharma