B12-vitamiini on eläinperäisesta ravinnosta saatava vitamiini, joka suojelee normaalia aivotoimintaa ja solujen uusiutumista. B12-vitamiini on tärkeä hermoston ja muistin toiminnalle sekä veren puna- ja valkosolujen muodostumiselle.

Aikuisilla B12-vitamiinin vähimmäistarve on 2–2,4 mikrogrammaa päivässä. Sekaravintoa syövä saa päivittäin keskimäärin 5–8 mikrogrammaa B12:ta. Elimistö pystyy varastoimaan vitamiinia muutaman milligramman verran, joten puutostilan syntyminen voi viedä vuosia eikä sen päivittäinen saanti ole välttämätöntä.

B12-vitamiinia saa vain eläinperäisestä ravinnosta

Usein B12-vitamiinin puutostila liittyy yksipuoliseen ruokavalioon tai rajoitettuun kasvisruokavalioon. Etenkin vegaanit ovat vaaravyöhykkeellä, koska B12-vitamiinia saa vain eläinperäisistä tuotteista, kuten lihasta, kalasta ja maitovalmisteista. Vegaanista ruokavaliota noudattaville suositellaan ravintolisää.

Normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve on esimerkiksi raskaana olevilla, koska vitamiinia tarvitsee niin äiti kuin lapsikin. Myös stressaava elämäntilanne, painonpudotus tai runsas alkoholinkäyttö lisäävät B12-vitamiinin tarvetta.

Hyviä B12-vitamiinin lähteitä

B12-vitamiinia esiintyy ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, joten sen syöminen on ainoa tapa saada vitamiinia ravinnon kautta.

Hyviä B12-vitamiinin lähteitä ovat liha-, kala-, lintu-, ja munaruoat sekä maitovalmisteet, kuten juusto. Vegaanista ruokavaliota noudattavat saavat B12-vitamiinia lisäravinteesta sekä vitaminoiduista tuotteista.