Vatsan hyvinvoinnista kannattaa huolehtia niin arkena kuin juhlakausina. Olemme koonneet tähän osioon hyödyllistä tietoa yleisimmistä vatsavaivoista ja niiden hoidosta.

Vatsan hyvinvointi

Näytä kaikki kategoriat
 
10.3.2021

Rintalastan takana tuntuu polttavaa kipua, kun hapan mahaneste korventaa ruokatorvea. Jos närästys vaivaa usein tai se on erityisen hankalaa, oireet saattavat merkitä refluksitautia.

Lue lisää
 
4.3.2021

Turvotuksesta, ilmavaivoista, ripulista ja ummetuksesta kärsii jopa viidennes suomalaisista. Vaivoja voi hoitaa hyvin itse. Pitkittyneen vatsavaivan syy kannattaa selvittää.

Lue lisää
 
16.12.2020

Jouluähky ei ole vaarallista, mutta närästykseen, ummetukseen, turvotukseen ja vatsakipuihin kannattaa varautua ennalta. Maltilliset annokset, liikunta ja apteekin itsehoitovalmisteet helpottavat oloa.

Lue lisää
 
13.8.2020

Siirtyminen kasvisruokavalioon saattaa aiheuttaa kiusallisia vatsavaivoja: turvotusta, nipistelyä, ilmavaivoja tai ummetusta.

Lue lisää
 
1.7.2020

Koliikki on monen vauvaperheen valvottaja, ja lapsen ummetus on tavallinen huoli. Pikkulasten vatsavaivat ovat yleensä vaarattomia, mutta jatkuvien vaivojen syy täytyy selvittää. Lapsen vatsakipuja voi usein helpottaa kotikonstein.

Lue lisää
 
24.6.2020

Lapsen ripuli on tavallinen vaiva ja hoituu yleensä kotona. Tärkeintä on nauttia riittävästi nestettä. Mitä lapsen pitäisi juoda ja syödä ja milloin hän voi palata päiväkotiin? Entä vauvan ripuli? Lastentautien erikoislääkäri Erik Qvist kertoo.

Lue lisää
 
25.6.2020

IBS-oireita ja muitakin vatsavaivoja voi helpottaa FODMAP-ruokavaliolla. Hiilihydraattien vähentäminen auttaa useimmilla, mutta yksilöllisiä neuvoja kannattaa kysyä ravitsemusterapeutilta. Myös sopiva liikunta on tärkeä osa vatsan hyvinvointia.

Lue lisää
 
4.6.2020

Närästyksen ensisijainen hoito on oireita aiheuttavien ruokien, suurten annosten sekä rasvaisen ja suolaisen ruoan välttäminen

Lue lisää
 
3.6.2020

Ärtyvän suolen oireyhtymä tarkoittaa suolistovaivoja, joille ei löydy selvää syytä. Oireet vaihtelevat: voi ilmetä esimerkiksi ummetusta, ripulia tai vatsan turvotusta. Vaiva on kiusallinen, mutta ei vaarallinen.

Lue lisää
 
28.6.2019

Vatsa tykkää rutiineista, siksi suoli monesti lakkoilee lomalla. Gastroenterologian erikoislääkäri Markku Peräaho neuvoo, miten kesävatsaan saa vauhtia.

Lue lisää
 
10.6.2019

Elintavat, raskaus ja ikääntyminen altistavat ummetukselle. Kuitupitoinen ruoka, liikunta ja tasainen arki auttavat vatsaa toimimaan.

Lue lisää
 
27.5.2019

Ummetuksen voi selättää elämäntapamuutoksilla. Pikaista apua voi saada itsehoitolääkkeistä.

Lue lisää
 
1.12.2017

Yksi ummetuksesta kärsivä ryhmä ovat toimistotyötä tekevät nuoret naiset, joilla liikunta jää päivän mittaan vähäiseksi.

Lue lisää
 
29.5.2017

Liikunnan vähäisyys, huono ruokavalio, liian vähäinen juominen, vuodelepo, sairaudet ja lääkkeet voivat aiheuttaa ummetusta

Lue lisää
 
29.5.2017

Ripuli on yksi tavallisimmista vatsavaivoista. Useimmiten se on tilapäistä ja lyhytaikaista.

Lue lisää
 
29.5.2017

Närästystä aiheuttavien ruokien välttäminen, ruoan huolellinen pureskelu ja ruoka-annosten koon pienentäminen voivat vähentää oireita.

Lue lisää
 
20.3.2015

Kroonista ummetusta esiintyy 1–6 prosentilla terveistä aikuisista. Naiset kärsivät ummetuksesta miehiä useammin.

Lue lisää
 
4.6.2014

Ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole vaarallinen vaiva, mutta sitäkin kiusallisempi ja heikentää elämänlaatua merkittävästi. Stressivatsan voi onneksi rauhoittaa.

Lue lisää
 
6.11.2013

Tulppa takapuolessa tekee olon tukalaksi: vatsaa vääntää ja vessaistunnot venyvät, kun ulostaminen tekee kipeää. Miten lakkoilevaan suoleen saa liikettä? Sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila neuvoo.

Lue lisää
 
16.11.2010

Vatsan toimintaan vaikuttaa koko elämäntapa ja useiden eri tekijöiden tiedetään altistavan närästykselle. Närästysoireita voi syntyä vaikka elämäntavat olisivatkin kunnossa.

Lue lisää