Vatsan hyvinvoinnista kannattaa huolehtia niin arkena kuin juhlakausina. Olemme koonneet tähän osioon hyödyllistä tietoa yleisimmistä vatsavaivoista ja niiden hoidosta.

Vatsan hyvinvointi

Näytä kaikki kategoriat
27.2.2019

Mitä kannattaa syödä, jotta vatsa toimii? Voiko raskausaikana käyttää ummetuslääkkeitä? Tarvitaanko ummetuksessa lääkärin apua? Tämän jutun vinkeillä odottajan ummetus helpottuu.

Lue lisää
maitohappobakteerit vatsan hyvinvoinnin tukena
14.2.2019

Maitohappobakteerit ehkäisevät isojen ja pienten ihmisten vaivoja – niin kuureina kuin päivittäin käytettyinä.

Lue lisää
27.3.2018

Vatsassa ja suolistossa elää hurja määrä bakteereja, joista suuri osa on terveydelle hyödyllisiä.

Lue lisää
22.12.2017

Vatsa voi joutua koville talven juhlakauden aikana. Arjesta poikkeava syöminen saattaa närästää tai ummettaa, mutta onneksi moni vaiva on helpotettavissa.

Lue lisää
1.12.2017

Yksi ummetuksesta kärsivä ryhmä ovat toimistotyötä tekevät nuoret naiset, joilla liikunta jää päivän mittaan vähäiseksi.

Lue lisää
29.5.2017

Liikunnan vähäisyys, huono ruokavalio, liian vähäinen juominen, vuodelepo, sairaudet ja lääkkeet voivat aiheuttaa ummetusta

Lue lisää
29.5.2017

Ripulissa on kyse suolensisäisestä häiriöstä, jossa neste poistuu elimistöstä ripulointina.

Lue lisää
29.5.2017

Närästystä aiheuttavien ruokien välttäminen, ruoan huolellinen pureskelu ja ruoka-annosten koon pienentäminen voivat vähentää oireita.

Lue lisää
28.11.2016

Närästys on hyvin yleinen oire. On arvioitu, että länsimaissa ainakin 10 prosenttia aikuisväestöstä kärsii närästyksestä.

Lue lisää
22.9.2016

Raskauden aikana ruokavalion perustaksi sopii lautasmalli ja suolen toiminnalle myös riittävä veden juonti on tärkeää.

Lue lisää
11.6.2015

Ummetusta, ripulia, turvotusta ja pitkään jatkuvia mahakipuja? Vatsa voi reagoida moneen asiaan kuten stressiin, kiireeseen tai ruokavaliomuutoksiin.

Lue lisää
22.4.2015

Sopivaa valmistetta valitessa kannattaa kiinnittää huomiota bakteerien määrään ja kantaan.

Lue lisää
20.3.2015

Kroonista ummetusta esiintyy 1–6 prosentilla terveistä aikuisista. Naiset kärsivät ummetuksesta miehiä useammin.

Lue lisää
4.6.2014

Närästyksen ensisijainen hoito on oireita aiheuttavien ruokien, suurten annosten sekä rasvaisen ja suolaisen ruoan välttäminen

Lue lisää
4.6.2014

Ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole vaarallinen vaiva, mutta sitäkin kiusallisempi ja heikentää elämänlaatua merkittävästi. Stressivatsan voi onneksi rauhoittaa.

Lue lisää
4.6.2014

Turvotuksesta, ilmavaivoista, ripulista ja ummetuksesta kärsii jopa viidennes suomalaisista. Vaivoja voi hoitaa hyvin itse. Pitkittyneen vatsavaivan syy kannattaa selvittää.

Lue lisää
4.6.2014

Ummetuksessa vatsaa vääntää ja vessaistunnot venyvät. Ummetukseen auttaa runsas juominen, kuitujen syöminen ja liikunta. Jos omat konstit eivät tepsi, ummetukseen on lääkehoitoa.

Lue lisää
4.6.2014

Turistiripuli on matkailijan yleisin vaiva. Ripulia ja muita vatsavaivoja, kuten ummetusta, närästystä, ilmavaivoja ja ruokamyrkytyksiä, voi onneksi ennaltaehkäistä.

Lue lisää
maitohappobakteerit
23.5.2014

Suurin osa suomalaisista käyttää maitohappobakteerivalmisteita. Apteekin valmisteissa maitohappobakteerimäärät ovat selkeästi ilmoitettu pakkausmerkinnöissä.

Lue lisää
6.11.2013

Tulppa takapuolessa tekee olon tukalaksi: vatsaa vääntää ja vessaistunnot venyvät, kun ulostaminen tekee kipeää. Miten lakkoilevaan suoleen saa liikettä? Sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila neuvoo.

Lue lisää
23.8.2013

Turvotus, ilmavaivat, närästys, ripuli. Lähes kaikilla on joskus vatsavaivoja, mutta milloin niistä pitää huolestua?

Lue lisää
7.11.2011

Ilmavaivoja, ummetusta, turvotusta, närästystä, vatsan vääntöä ja kääntöä. Vatsavaivat ovat lisääntymään päin, ja myös suoliston tulehdussairaudet yleistyvät. Pitäisikö valittavan vatsan kanssa suunnistaa apteekkiin vai lääkäriin?

Lue lisää
16.11.2010

Vatsan toimintaan vaikuttaa koko elämäntapa ja useiden eri tekijöiden tiedetään altistavan närästykselle. Närästysoireita voi syntyä vaikka elämäntavat olisivatkin kunnossa.

Lue lisää