Kaikki tuntevat sanonnan "urheilija ei tervettä päivää näe". Nyrjähdykset, venähdykset ja ruhjeet ovat tuttuja jotakuinkin kaikille liikuntaa harrastaville. Moni urheilija tietää aika hyvin, milloin vamma on lievä ja milloin se taas vaatii isompaa hoitoa. Turhan urhea ei kannata olla: kipu johtaa liikkuessa helposti väärään tekniikkaan, ja se taas puolestaan lisää vaurioita.

Kannattaa muistaa, että kivulla on merkityksensä. Se varoittaa ja suojaa meitä. Hoitamaton vamma voi lievänäkin pahentua ja johtaa turhaan harjoittelutaukoon. Siksi lievätkin vauriot kannattaa hoitaa nopeasti ja tehokkaasti.

Kipugeeli hoitaa suoraan vauriokohtaa

Nyrjähdysten ja venähdysten ensihoito on tuttu kolmen koon ohje: kylmä, koho ja kompressio. Ensiapuna voi käyttää myös tulehduskipulääkettä. Iholla käytettävä kipugeeli, kuten ibuprofeenigeeli, hoitaa kipua ja tulehdusta paikallisesti. Ibuprofeenigeeli on hajusteeton ja helppo levitettävä. Se ei myöskään tahraa.

Vauriokohdassa on tulehdus, ja tulehduskipulääke vähentää tulehduksen aiheuttamaa ärsytystä ja kipua. Kipugeeli sopii myös heille, jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua käyttää nieltäviä tulehduskipulääkkeitä.

Kylmähoito kannattaa aloittaa heti vahingon satuttua, ja hoitoon voi käyttää esimerkiksi valmista pikakylmäpakkausta. Vahingoittunut raaja pitäisi saada koholle, sydämen yläpuolelle, mikä onnistuu parhaiten lattialla maaten. Kompression saa hyvin aikaan ideaalisiteellä.

Jos vahingoittunut raaja tai nilkka turpoaa voimakkaasti, siinä on liikerajoituksia tai sille ei kestä varata, ota yhteyttä lääkäriin. Lääkäriin on hakeuduttava myös, jos vaiva ei lievity kolmen päivän aikana tai alkaa pahentua.

Teksti: Diana Törnroos