Monipuolinen ravinto, riittävä lepo ja muu itsestään huolehtiminen ovat hyvinvoinnin kulmakiviä. Jos jokin tärkeä rakennuspalikka puuttuu, sen voi huomata olotilassa – ja yleisvointi heijastuu pienellä viiveellä myös hiuksiin.

Hoida hiuksia hellyydellä

Hiuksia kannattaa hoitaa lempeästi. Tämä onnistuu parhaiten, kun tunnistaa oman hiuslaatunsa eli sen, ovatko hiukset esimerkiksi suorat ja sileät, kiharat, paksut vai ohuet.

Hoitotuotteet on hyvä valita hiuslaadun ja oman hiuspohjan rasvoittuvuuden mukaan. Jos hiukset eivät vaadi rasvoittumisen takia päivittäistä pesua, sitä kannattaa välttää. Esimerkiksi kiharat hiukset ovat usein kuivat, jolloin hiuksille voi riittää pesukerta kerran tai kaksi viikossa.

Pesutavalla on merkitystä hiusten hyvinvoinnille. Shampoota riittää maltillinen määrä, ja hoitoainetta kannattaa levittää vain latvoihin.

Parhaiten epäpuhtaudet lähtevät hiuksista pois, kun ne pesee lämpimällä vedellä. Hiukset kannattaa kuitenkin pesun lopuksi huuhdella viileällä vedellä, jolloin hiusten pintasuomut sulkeutuvat ja hiukset kiiltävät enemmän.

Harjaus ja poninhäntä – näin vältät hiusten katkeilua

Hiukset kannattaa harjata saunan tai suihkun jälkeen vasta pyyhekuivina, koska märkä hius on altis vaurioitumaan ja venymään. Tällöin hiuksista katoaa jäntevyyttä ja kimmoisuutta. Mikäli hiukset ovat pitkät ja takkuuntuvat helposti, sormilla voi kevyesti aukoa isoimpia takkuja suihkun jälkeen.

Myös harjan valinnalla on merkitystä, sillä muovikampa lisää hiusten sähköisyyttä. Tämän takia parempi valinta on usein puusta tai luusta valmistettu kampa.

Mikäli hiukset ovat pitkät ja niitä pitää ponnarilla, hiuslenkin paikkaa on hyvä vaihdella, jotta kutrit eivät kulu ja katkeile. On myös tärkeää, että hiuslenkki on valmistettu esimerkiksi kankaasta. Kumilenkit kannattaa unohtaa.

Muista monipuolinen ravinto

Terveet hiukset kertovat, että elimistöllä on varaa ravita niitä. Hiukset viestivätkin yleensä varsin hyvin, miten niiden kantaja voi.

Ravintoaineiden monipuolinen saanti on tärkeää kehon ja hiusten hyvinvoinnille. Normaali, tasapainoinen suomalainen perusruokavalio on toimiva pohja hyvälle ololle.

Biotiinin, seleenin ja sinkin riittävän saannin tiedetään edistävän hiusten pysymistä terveinä*

Monien muiden koko kehon terveydelle välttämättömien ravintoaineiden ohella erityisesti biotiinin, seleenin ja sinkin riittävän saannin tiedetään edistävän hiusten pysymistä terveinä*. Jos et saa ruokavaliosta tarpeeksi esimerkiksi biotiinia, voit tarvittaessa kokeilla biotiini-ravintolisää.

Aiheeseen liittyvää

Terveydentila ja elämänvaihe voivat näkyä hiuksissa

Toisinaan sairastuminen voi näkyä myös hiuksissa. Esimerkiksi kilpirauhasen toiminnan häiriöt voivat oireilla myös hiustenlähtönä. Toisinaan kampaaja voi olla se, joka ohjaa asiakkaansa lääkäriin selvittämään asiaa. Tällaisissa tapauksissa tulee ensisijaisesti hoitaa alla piilevää sairautta. Lääkkeistä esimerkiksi kortisoni tai jotkin sydänlääkkeet voivat vaikuttaa hiuksiin ohentavasti.

Myös elimistön rauta-arvoilla on merkitystä. Omat rauta-arvot kannattaa tarvittaessa tarkistaa selvittämällä oma hemoglobiinitaso ja ferritiini. Lääkkeistä esimerkiksi kortisoni tai jotkin sydänlääkkeet voivat vaikuttaa hiuksiin ohentavasti.

Eri elämänvaiheetkin näkyvät hiuksissa. Toisilla esimerkiksi raskaus ja imettäminen voivat vaikuttaa hiusten paksuuteen ja aiheuttaa hiusten lähtemistä. Useimmiten tilanne tasaantuu itsestään ja esimerkiksi imetyksen päättymisen jälkeen voi havahtua siihen, että hiuksissa on paljon lyhyitä hiuksia – ne eivät välttämättä ole katkeilleita kutreja, vaan uutta kasvua.

Kuinka nopeasti hiukset kasvavat ja voiko sitä nopeuttaa?

Hiusten kasvu koostuu monesta asiasta. Siihen vaikuttavat niin ruokavalio, ikä, geenit sekä naisilla hormonit. Hiuslaatu on usein varsin samanlainen esimerkiksi äideillä ja tyttärillä, ja usein hyviä hiustenhoitovinkkejä voi saada omilta, vanhemmilta sukulaisilta.

Hius kasvaa kuukaudessa keskimäärin 0,5−1,5 senttimetriä. Yksi hius voi kasvaa noin 2−6 vuotta.

Hiusten hyvinvoinnista huolehtiminen on pitkäjänteistä. Niiden nopeampaa kasvua voi tukea eri tavoin.

Päähieronta aktivoi hiuspohjan verenkiertoa

Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää hiuspohjan verenkiertoon. Stressi ja esimerkiksi jatkuvasti pidettävä tiukka nuttura voivat heikentää päänahan verenkiertoa ja kiristää hartioiden ja hiuspohjan lihaksia. Hiuspohjan heikentynyt verenkierto voi altistaa hiustenlähdölle.

Vaihtelevat kampaukset voivat tuoda iloa arkeen, ja omista hiuksista kannattaa nauttia. Erilaisissa hiusten käsittelyissä, kuten värjäyksissä tai permanenteissa, kannattaa muistaa harkinta: liian usein toistuvat käsittelyt kuluttavat hiuksia.

Hiuspohjan verenkiertoa voi vilkastuttaa hieromalla päänahkaa esimerkiksi suihkun yhteydessä. Päähierontaan voi käyttää myös lämmintä öljyä, mikä rentouttaa oloa. Hemmottelevasta päähieronnasta voi nauttia myös monissa kampaamoissa.

Juttua varten on haastateltu ekokampaaja Viia-Marinka Orretta.

Teksti: Tiina Laaninen

*Biotiini, seleeni ja sinkki edistävät hiusten pysymistä normaalina.