Yksilöllinen tarve ratkaisee sopivan D-vitamiiniannoksen

Pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukainen annos D-vitamiinia on suurimmalle osalle väestöä nykyään 10 mikrogrammaa päivässä. Suositus koskee lapsia ja alle 75-vuotiaita aikuisia. Aiempi suositus oli 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. "On hyvä, että D-vitamiinin saantisuositukset ovat noususuunnassa. Tällä on toivottavasti ohjaava vaikutus myös suomalaisiin suosituksiin ja väestön terveyteen", kommentoi Helsingin yliopiston farmakologian emeritusprofessori Ilari Paakkari. Huolestuttavana hän pitää ikääntyneitä koskevaa linjausta. Pohjoismaisessa suosituksessa katsotaan edelleen 10 mikrogramman riittävän aina 74 vuoden ikään saakka. "Luiden terveyden kannalta jo yli kuusikymppisten olisi hyvä käyttää 20 mikrogramman D-vitamiinilisää, koska vaihdevuosien jälkeen osteoporoosin riski alkaa selkeästi lisääntyä naisilla, ja miehilläkin riski kasvaa hieman myöhemmin."

D-vitamiinin saantitarvetta lisäävät monet tekijät, kuten ylipaino, liikkumattomuus, peittävä pukeutuminen, vähäinen auringossa oleilu, yksipuolinen ruokavalio, imeytymishäiriöt, korkea ikä ja todettu osteopenia tai osteoporoosi. Suomessa on D-vitamiivalmisteiden käyttösuositukset eri ikäisille ja erityisryhmille. Parhaiten annoksen säätö ja seuranta onnistuu lääkärin valvonnassa. Paras näyttö D-vitamiinin terveysvaikutuksista on saatu sen suotuisasta vaikutuksesta luustoon. D-vitamiini saattaa ehkäistä myös infektioita, diabetesta, hermoston ja verenkiertoelimistön sairauksia ja estää jopa syövän kehitystä.

Suositukset vauvasta vaariin

Pohjoismainen D-vitamiinin saantisuositus 2013
0-74 -vuotiaat 10 mikrogrammaa/vrk
yli 75-vuotiaat 20 mikrogrammaa/vrk

Suomalaiset D-vitamiinivalmisteiden käyttösuositukset
alle 2-vuotiaat 10 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden
2-18 -vuotiaat 7,5 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden
18-59 -vuotiaat 7,5 mikrogrammaa/vrk (loka-maaliskuu)
yli 60-vuotiaat 20 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden
Raskaana olevat ja imettävät 10 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden

Suomalaiset suositukset uudistuvat tammikuussa 2014.

Teksti: Ritva-Liisa Sannemann