Viisi askelta kevyempään arkeen

1. Syö riittävän usein ja lautasmallin mukaan
Syö viisi ateriaa päivässä kolmen tai neljän tunnin välein, jotta nälkä ei pääse liian kovaksi. Tämä auttaa myös iltasyömiseen ja makeanhimoon. Täytä lounaalla ja päivällisellä lautanen puoliksi kasviksilla, jotta energiapitoista ruokaa ei tule syötyä liikaa.

2. Kasviksia, täysjyvää ja proteiinia jokaisella aterialla
Syö kasviksia, marjoja tai hedelmiä, täysjyväviljaa, kuten ruisleipää tai puuroa, sekä jotain proteiinipitoista joka aterialla. Muista sama nyrkkisääntö ruokakaupassa.

3. Syö pureskeltavaa ruokaa
Kiinteä ruoka tekee paremmin kylläiseksi kuin juotava tai nestemäinen ruoka. Jos ruuassa on paljon pureskeltavaa, sitä tulee syötyä hitaammin, ja aivot ehtivät huomata, kun olo on sopivan kylläinen

4. Perusruoka riittää
Laihduttajan ei tarvitse noudattaa erikoiskuureja. Tavallinen, jokaisen omaan arkeen sopiva ruoka toimii.

5. Syömisen ei tarvitse olla tylsää
Herkutkin kuuluvat keventäjän ruokavalioon, jotta syöminen tuntuu rennolta. Keksi tai pala suklaata lounaan jälkeen on sallittua ja yksi tapa tyydyttää herkun tarve. Laihduttaminen ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja alentamalla verenpainetta ja kohentamalla veren rasva-arvoja. Se myös parantaa sydänpotilaiden ennustetta. Usein jo muutamien kilojen pysyvä painonlasku riittää.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti, TMH Tuija Pusa Suomen Sydänliitosta
Teksti: Emmi Oksanen