Tunnista ihotyyppisi - suojaudu oikein auringossa

Kun aurinko vihdoin paistaa ja lämmittää, tekisi mieli ahnehtia valonsäteitä mielin määrin. Maltti on silti valttia myös auringonotossa. Ihotautien erikoislääkäri Tapio Rantanen kertoo, miten voi välttää auringonsäteiden välittömät ja hitaasti ilmaantuvat terveyshaitat.

Vaalea iho, joka ei rusketu mutta palaa helposti. Kuulostaako tutulta? Ihotautien erikoislääkäri Tapio Rantanen Tampereen Ihopisteestä kertoo, että myös herkkäihoisen on mahdollista nauttia kesästä ja auringosta turvallisesti. Hän vinkkaa jättämään tarpeettoman UV-altistuksen väliin. ”Vältä oleskelua keskipäivän auringossa kello yhdentoista ja viidentoista välillä. Auringon säteily on silloin voimakkainta.”

Aloita suojaus jo alkukeväällä

Moni ei arvaisi, että niin sanottu UV-indeksi on jo aika varhain keväällä lähes yhtä korkealla kuin keskikesällä. Aurinkosuojaus on hyvä aloittaa jo keväthangilla, ja sitä kannattaa jatkaa puolisen vuotta. Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos omaa suomalaisille tyypillisen vaalean, heikosti tai ei ollenkaan ruskettuvan ihotyypin, joka vielä tuppaa palamaan herkästi. ”Tällaisen auringonystävän on hyvä suojautua pääasiassa vaattein. Pitkähihaiset ja -lahkeelliset paidat ja housut sekä pään, kasvot ja kaulan suojaava hattu antavat ihanteellisen suojan. Kesäasun täydentävät aurinkolasit, korkeakertoiminen huulirasva sekä laadukas aurinkovoide”, Rantanen ohjeistaa.

Lisää säännöllisesti runsaasti rasvaa

Aurinkosuojavoidetta on syytä käyttää näkyvillä ihoalueilla, vaikka ei olisikaan auringossa makoilevaa tyyppiä. Pihalla puuhastelu altistaa toki kehoa monin verroin vähemmän UV-säteilylle kuin auringonpalvonta vaakatasossa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että veden tai puhtaan lumen äärellä säteily on varsin voimakasta. ”Aurinkorasvoja pitäisi sivellä iholle parin tunnin välein ja aina, kun käy uimassa, peseytyy tai käyttää pyyhettä. Tämä pätee silloinkin, kun tuotteen kerrotaan olevan vedenkestävää. Rasvaa tulisi käyttää reilulla kädellä, jotta sen sisältämät aurinkofiltterit torjuisivat UV-säteitä luvatulla tavalla.”

Valitse suojakerroin ihosi mukaan

Tarkista aina, että aurinkorasvasi suojaa sekä UVA- että UVB-säteiltä.  ”Tämä kertoo, että tuote suodattaa iholta kummankinlaisia ultraviolettisäteitä, jotka aiheuttavat palamista, ihon vanhenemista ja ihosyöpiä.” Mitä vaaleampi-ihoinen, sitä korkeampi suojakerroin tarvitaan. Palamaan taipuvaiselle kertoimen pitää olla vähintään 30, tummalle ja hyvin ruskettuvalle riittää 15. ”Punotus ja arkuus iholla ovat palamisen merkkejä, jotka kertovat ihon DNA-aineksessa syntyneistä solutason vaurioista.” Paitsi palamisherkkien vaaleaihoisten, myös lasten ja niiden, joiden lähisuvussa on ollut ihosyöpää, kannattaa olla erityisen tarkkana auringossa. ”Lasta ei pitäisi päästää palamaan kertaakaan. Omien vanhempien, sisarusten tai isovanhempien ihosyöpä taas antaa varoittavan signaalin. Ihosyövät lähisuvussa kertovat, että perimässä saattaa olla puutteita UV-säteilyn ihoon aiheuttamien vaurioiden korjauskyvyssä.”

Totuttele aurinkoon rauhallisesti

Tapio Rantanen suosittelee kaikille suomalaisille Ilmatieteen laitoksen nettisivujen UV-indeksimittaria. Sieltä on helppo tarkistaa, onko säteily tänään vähäistä, voimakasta vai jotakin siltä väliltä. ”Pilvinenkään sää ei takaa, etteikö säteilyä olisi. Iho kannattaa totuttaa aurinkoon pikku hiljaa, erityisesti etelän lomareissuilla. Kuumalla ilmalla on muistettava juoda riittävästi, etteivät elimistö ja iho kuivuisi.” Rantasen mukaan UV-haittojen tiedostaminen, oman ihotyypin tunnistaminen, maalaisjärjen käyttäminen aurinkosuojauksessa sekä ihon palamisen välttely onnistuu kyllä jokaiselta. ”Auringonvalon haittoja ei tarvitse hysteerisesti pelätä. Suunnitelmallisuus kuitenkin kannattaa: kun otat auringon ilot ja haitat tasapuolisesti lukuun, ylläpidät ihosi ja kehosi terveyttä.”


Ilmatieteen laitoksen UV-indeksi 
Lue lisää: Rantanen ja Suhonen/Ihon aurinkosuojaus. Recallmed.


Teksti: Essi Kähkönen