Saako ravinnosta tarpeeksi D-vitamiinia?

Tavallisesta perusruuasta saa vain harvoin tarpeeksi D-vitamiinia. D-vitamiinilisiä tarvitsevat etenkin kasvissyöjät, luomuruokailijat ja laihduttajat. Talvella kaikkien kannattaa nauttia D-vitamiinia tablettina, professori Ilari Paakkari kehottaa.

Saamme D-vitamiinistamme auringon säteistä lähes kaiken eli 90 prosenttia. Ravinnon osuus tämän tärkeän vitamiinin saannissamme jää siis hyvin pieneksi. ”Olemme tottuneet toistamaan, että saamme D-vitamiinia tarpeeksi, jos käytämme ravintorasvoja, juomme vitaminoitua maitoa ja syömme kahdesti viikossa kalaa. Näin ei kuitenkaan yleensä ole”, professori Ilari Paakkari Helsingin yliopistosta toteaa.

Kasvissyöjä tarvitsee D-vitamiinia tablettina

Kasvissyöjät tarvitsevat perusruuan ohella D-vitamiinilisän. Lisän tarve on sitä suurempi, mitä tiukempi heidän ruokavalionsa on. Moni kasvisruokailija ei esimerkiksi käytä lainkaan maitotuotteita. Tällöin hän ei hyödy myöskään maidon ja ravintorasvojen tuotannossa niihin lisätystä D-vitamiinista.

Luomusta ei saa riittävästi D-vitamiinia

Käsittelemätön luonnollinen ruoka ei kalaa lukuun ottamatta sisällä tarpeeksi D-vitamiinia. ”Myös luomutuotteita käyttävät tarvitsevat kasvissyöjien tapaan tablettimuotoista D-vitamiinilisää, koska eivät saa vitamiiniannosta ravinnosta”, Paakkari sanoo.

Laihduttaja tarvitsee D-vitamiinia luustolle

D-vitamiini on tärkeää luuston hyvinvoinnille. Jos laihduttaa, D-vitamiinilisän tarve voi kasvaa. ”Laihduttajan D-vitamiinitarve poikkeaa muista, jos hän välttää maitoa ja ravintorasvojen saanti on vähäistä”, professori toteaa.

D-vitamiinin tarve kasvaa talvella

Ruokavaliosta riippumatta jokainen tarvitsee Suomen talvessa tablettimuotoista D-vitamiinilisää, Paakkari muistuttaa. Tämä siksi, että kesällä elimistöön kerääntynyt D-vitamiinivarasto hupenee nopeasti. Kun auringonvalo puuttuu täydellisesti, elimistöstä häviää noin 40 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä. Kehon D-vitamiinivarastot hupenee siten väistämättä pimeään aikaan.

D-vitamiinin tarve on yksilöllinen

Professori Ilari Paakkari muistuttaa, että D-vitamiinin tarve riippuu paitsi ravinnosta ja vuodenajasta myös muista yksilöllisistä seikoista. ”D-vitamiinin tarpeeseen vaikuttavat muun muassa ihonväri, ikä, auringonvalon saanti, pukeutuminen ja se, viettääkö henkilö aikaansa suurimmaksi osaksi sisätiloissa vai ulkoileeko hän paljon.”

Myös sairaus voi kasvattaa D-vitamiinin tarvetta. Raskaana oleva tarvitsee puolestaan D-vitamiinia tavallista enemmän, koska sen tulee riittää myös sikiön tarpeeseen.

Asiantuntija professori Ilari Paakkari, Biolääketieteen laitos, farmakologia, Helsinki
Teksti: Katri Saukkonen


D-vitamiinilisän saantisuositukset

Lapset ja nuoret
• 0–2 vuotta: 10 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden
• 2–18 vuotta: 7,5 mikrogrammaa /vrk ympäri vuoden

Aikuiset
• 18–60 vuotta: 7,5 mikrogrammaa/vrk
• yli 60-vuotiaat: 20 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden
• Raskaana olevat ja imettävät 10 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden