Kalsium on luustosi tärkein rakennusaine

Jokainen ihminen tarvitsee kalsiumia päivittäisen hyvinvointinsa ylläpitämiseen. Riittävä kalsiumin saanti ravinnosta estää luuston haurastumista ja ennaltaehkäisee muun muassa osteoporoosin syntymistä.

Kalsium on ihmisen luuston tärkein rakennusaine. Jotta kalsium imeytyisi elimistöön, tarvitaan D-vitamiinia. Ravinnossa parhaita kalsiumin lähteitä ovat erilaiset maitotuotteet, mutta kalsiumia saadaan myös esimerkiksi lehtivihanneksista ja kalasta. Terveellisen ruokavalion ohella päivittäinen kalsiumlisä on helppo tapa auttaa luustoa pysymään kunnossa.

Kaikenikäiset tarvitsevat kalsiumia

Riittävä kalsiumin saanti on luuston kunnolle tärkeää kaikkina ikäkausina. Kalsiumin tarve on suurin kasvuikäisillä lapsilla sekä raskaana olevilla ja imettävillä naisilla. Lasten luumassan muodostumisen tärkein vaihe eli kasvuikä kestää varhaislapsuudesta murrosiän loppuun saakka, tytöillä noin 16 ikävuoteen ja pojilla 20 ikävuoteen saakka. Tässä vaiheessa riittävä kalsiumin saanti on ensiarvoisen tärkeää.

Naiset osteoporoosin riskiryhmää

Elimistö säätelee kalsiumtasapainoa erittäin tarkasti, sillä veren kalsiumtasapainon muutokset aiheuttavat häiriöitä hermoston ja lihasten toiminnassa. Iän myötä luuston haurastumisen riski kasvaa, koska elimistö pyrkii täydentämään kalsiumin vajetta irrottamalla sitä luusta. Jos siis elimistö ei saa kalsiumia riittävästi ravinnosta, sitä irtoaa luustosta. Tämä voi ajan myötä heikentää luun mineraalitiheyttä (osteopenia) ja johtaa pahimmillaan osteoporoosiin. Erityisesti naisten kannattaa kiinnittää huomiota kalsiumin riittävään saantiin vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen.

Huolehtimalla siitä, että saat ravinnostasi riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia autat luustoasi pysymään vahvana. Lisäksi on hyvä harrastaa luustoa vahvistavaa liikuntaa, kuten lenkkeilyä, sauvakävelyä tai palloilulajeja.

Lähteet: THL, Fineli-tietokanta 2009; Duodecim Terveyskirjasto 2008

Orionin kalsiumvalmisteet