D-vitamiinin tarve kesällä

D-vitamiinin saantisi voi olla kesällä turvattu, jos oleilet päiväsaikaan ja aurinkoisella säällä paljon ulkona ilman peittävää vaatekerrosta. Osa meistä kuitenkin tarvitsee D-vitamiinilisiä ympäri vuoden. Ketkä tähän ryhmään kuuluvat? Lue asiantuntijan suositukset. 

Vanhukset ja vähän ulkoilevat

Vanhukset ja vähän ulkoilevat, kuten hoitokodeissa asuvat, tarvitsevat D-vitamiinilisiä ympäri vuoden. Tämä siksi, että ikääntyneiden ihmisten iho tuottaa D-vitamiinia auringon UVB-säteilystä vain kolmanneksen nuorempaan ihoon verrattuna. Suomalaisten suositusten mukaan ikääntyneiden tulisi saada D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa päivässä ympäri vuoden.

Ylipainoiset

Myös ylipainoiset saattavat tarvita vitamiinilisää. Ylipainoisten D-vitamiinin tarve on normaalia suurempi, koska rasva imee D-vitamiinia itseensä, jolloin sitä jää vähemmän esimeriksi luuston käyttöön. Näin ollen D-vitamiinilisien säännöllinen käyttö on suositeltavaa ylipainoisilla myös kesäisin.
   
Tummaihoiset

Mitä tummempi ihmisen iho on, sen vähemmän hän saa D-vitamiinia auringosta.  Tumma iho tuottaa Suomen auringossa D-vitamiinia huomattavasti heikommin kuin vaalea iho. Moni tummaihoinen tarvitsisi D-vitamiinilisää vuoden ympäri erityisesti silloin, kun hänen pukeutumisensa on peittävää.  Turvalliset D-vitamiinilisän käytön rajat ovat 20–50 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Raskaana olevat

D-vitamiini on tärkeää raskaana oleville, sillä se vaikuttaa myös lapsen luustoon. Raskaana olevien ja imettävien päivittäinen D-vitamiinin saantisuositus on Suomessa 10 mikrogrammaa, mutta amerikkalaistutkimuksen mukaan odottavat äidit hyötyisivät jopa 100 mikrogramman annoksesta. Helsingin yliopiston professori Ilari Paakkarin mukaan varovainen suositus suomalaisittain tälle ryhmälle voisi olla vähintään sama kuin ikääntyneille eli 20 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ympäri vuoden.

Lapset ja nuoret

Lasten ja nuorten kehittyvä luusto tarvitsee D-vitamiinia. Alle kaksivuotiaille lapsille suositellaan 10 mikrogramman D-vitamiinilisää päivässä ympäri vuoden, sen jälkeen suositusannos läpi vuoden aina 18 ikävuoteen asti on 7,5 mikrogrammaa. Ilari Paakkari toivoo, että suositusrajoja nostettaisiin siten, että vauvasta kymmeneen ikävuoteen asti D-vitamiinilisän suositus olisi 10 mikrogrammaa ja sen jälkeen läpi ihmisiän 20 mikrogrammaa vuorokaudessa. Vitamiinilisän voi ottaa myös kesäisin, erityisesti silloin, jos ulkoilu on vähäistä.

Muut erityisryhmät

Osteoporoosia sairastavat ja kasvissyöjät tarvitsevat kesäisin D-vitamiinilisiä, samoin nuoret, jotka viettävät ison osan kesälomastaan sisällä. Kannattaa myös muistaa, että D-vitamiinilisä voi olla tarpeen luomutuotteita suosiville, sillä niihin D-vitamiinia ei lisätä lainkaan. Lisäksi D-vitamiinilisä voi olla kesällä tarpeen herkkäihoisille, jotka eivät voi juuri oleilla auringossa ilman, että heidän ihonsa palaa.

Jutun asiantuntijana toimi professori Ilari Paakkari Helsingin yliopiston biolääketieteen laitokselta.

Teksti: Kirsi Riipinen